Een dagje luchthaven - Reisverslag uit Cascais, Portugal van Annemiek Janssen ✝ In Memoriam - WaarBenJij.nu Een dagje luchthaven - Reisverslag uit Cascais, Portugal van Annemiek Janssen ✝ In Memoriam - WaarBenJij.nu

Een dagje luchthaven

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

20 Mei 2012 | Portugal, Cascais


Ik kom zo goed als dagelijks op het vliegveld van Lissabon om mensen op te halen en of weg te brengen. En hoewel dit saai lijkt, is het elke keer weer een belevenis. 
Soms rijd ik met de transfer bus mee zodat ik ook de gasten kan uitzwaaien en meteen gezellig een praatje kan maken over hoe hun vakantie was. Meestal is dit op een tijdstip voordat de zon op komt, zodat ik nog aardig duf in mijn pakje bij het hotel aan kom. Iedereen begint natuurlijk meteen te kletsen want mensen willen nu eenmaal hun verhaal kwijt. En dan vooral over het weer, want het blijven Nederlanders. We wachten tot de chauffeur ons komt halen en gaan nog langs enkele hotels. De chauffeur spreekt meestal Engels, en een enkele keer goed genoeg om onbeschaamd met me te flirten wat eigenlijk te gênant voor woorden is, maar de gasten vinden het prachtig. Gelukkig spreekt hij geen Nederlands( dat hopen we dan maar) en kan ik onderweg het geroddel over de chauffeur aanhoren, waar ik meestal hard om moet lachen,. Maar goed, ik mag mijn chauffeur niet afvallen dus probeer het gesprek weer wat om te buigen naar de vakantie en natuurlijk weer het weer.
Meestal rijd ik gewoon met mijn eigen auto naar de luchthaven, waardoor ik hard meezingend met de radio wakker kan worden, of wakker moet blijven als het al wat later op de dag is. Het verkeer is zo onvoorspelbaar dat ik het nog steeds een wonder vindt dat er nog geen deuk in mijn auto zit, want het is bijna standaard dat ik een of meerdere ongelukken zie( gebeuren). En als ik dan rechts (over de vluchtstrook) ingehaald wordt door een motor en dan vol op mijn rem moet omdat een Pipo voor me70 rijdt op de snelweg, bedank ik toch altijd even het engeltje op mijn schouder die er voor zorgt dat ik er zonder kleerscheuren vanaf kom. Helaas heeft niet iedereen zo'n engeltje, want ik zie ook dagelijks wel ergens een auto om de vangrail geklemd zitten.
Ik rijd het grootste gedeelte via de kustweg want het is heerlijk om ondertussen naar de zee te kijken en daarbij is de andere weg een tolweg en ach, ik blijf een Hollander;) helaas is de kustweg ook het domein voor wielrenners, waardoor ik ondertussen goed heb kunnen testen dat ik remmen heb, want wielrenners halen de max. snelheid van 70 net niet.

Eenmaal op de luchthaven ben ik natuurlijk te vroeg want de vluchten sluiten niet goed op elkaar aan en daarbij haat ik t om te laat te komen. Ik heb ondertussen een koffietentje gevonden waar je als gast gratis mag internetten, dus ik eet daar elke dag verplicht een chcocoladekoek of een brownie( ik verzwijg even dat ze ook gewoon bakjes fruit hebben) 
Omdat ik in mijn pakje loop denken mensen dat ik op de luchthaven werk, dus wordt me gevraagd waar de wc is, waar de taxi's staan en waar meneer die en die is. Behulpzaam als ik ben, help ik ze natuurlijk graag;) 
Als mijn vlucht eenmaal geland is zoek ik mijn chauffeur, die ik meestal niet kan vinden, maar dan hoop ik maar dat tie er is als ik iedereen verzameld heb. Na ongeveer een half uurtje kunnen ze uit 'de deur' komen en daar sta ik recht voor, in een speciaal afgeschermd gebied voor reisleiders. Met een grote glimlach en een bordje wacht ik iedereen op. Het duurt altijd lang voordat ze er zijn, dus ondertussen kan ik lekker mensen kijken. De helft komt kauwgomknauwend naar buiten, wat er erg onsmakelijk uit ziet. Een andere groep ziet meteen zijn bekende en vliegen elkaar in de armen of knikken zakelijk naar elkaar. De meeste mensen vinden het ongemakkelijk als ze de deur uitkomen en er staan ineens 20 man voor met briefjes en bordjes. En terecht, ze worden allemaal bekeken. Je hebt namelijk geen idee hoe je gasten eruit zien. En dan heb je ook nog die grapjassen die dan doen alsof ze  heel belangrijk zijn en ineens gaan zwaaien naar iedereen en daar dan heel hard om moeten lachen. Dit was best grappig toen ik dat de eerste keer zag, maar doe het niet. Dit grapje wordt zo vaak gedaan, dat je jezelf er aardig mee voor lul zet. 

Uiteindelijk komen dan mijn gasten naar me toe. Of niet. Een groot aantal loopt me straal voorbij en gaat dan lopen zoeken. Soms roep ik om waar ik voor sta en dan nog lopen ze door. Sommige denken namelijk dat hun reisorganisatie dezelfde naam heeft als het reisbureau waar ze geboekt hebben, anderen hebben gewoon geen idee waar ze geboekt hebben. 
Omdat ik toch graag heb dat mijn kudde netjes in de bus komt, ga ik ze zoeken. Dit is een grappig gezicht want ik weet niet naar wie ik zoek, maar ik zoek naar rondzoekende mensen. Meestal weet ik de leeftijd en het geslacht wel, dus dat maakt het al iets makkelijker. En uiteindelijk heb ik in bijna alle gevallen mijn kudde netjes in een hoekje geplaatst en heet ik ze van harte welkom in Portugal. Dan word ik meteen bestookt met vragen over het weer en krijg ik te horen hoe slecht het wel niet in Nederland is. Ondertussen ben ik dus beter op de hoogte van de weerstoestand in Nederland dan in Portugal. 

Ondertussen heb ik mijn chauffeur meestal wel gevonden dus breng ik iedereen naar de bus. Ik hou mijn praatje en ga dan weer terug naar mijn auto, of rijd mee als ik dat op de heenweg ook gedaan heb. Dat is opzich wel gezellig, al wil iedereen dan meteen van alles weten. Geen probleem, maar achterstevoren zitten in een busje is niet mijn sterkste kant waardoor ik dan half groen in Cascais aan kom. 
Eenmaal in Cascais of Estoril zit mijn luchthaven taak er dan op en kan ik verder met infobijeenkomsten, administratie, hotelbezoekjes etc.  En met een beetje geluk mag ik een paar uur later weer;)

Ciao!

  • 20 Mei 2012 - 10:19

    Stephanie:

    Ha Miekje!
    Wat een leuk verhaal weer! :)
    Ik zal ook eens zoekend rondjes gaan lopen als ik op Lissabon Airport aankom in augustus.
    Verstoppertje spelen zodat je me NIET kunt vinden :p eindelijk een gast die je wél kent maar onvindbaar is hahaha...
    Komisch, een flirtende buschauffeur... ;s Ik hoop voor je dat je ook wel een sjans hebt van leuke portugezen! haha....
    Ik zie jou in ieder geval al helemaal staan en rondlopen met je bordje in je mooie pakje haha.. 'Hello, goodbye" taferelen :)
    Dat je nog leeft ondanks het histerische verkeer daar is erg fijn om te horen! Doe je toch iets hééél erg goed! Maar blijf maar goed oppassen hoor Miek!
    See you in august! ;) Zoooooooooooooooooooooveeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel zin iN! :D
    Xxx Steef

  • 20 Mei 2012 - 10:59

    Danny:

    Namasté! ;)

    Leuk om te horen dat het verkeer overál zo slecht is! Doe maar wel voorzichtig hoor!
    Ennuh, gewoon het fruit laten staan, lekker aan de gebakjes, veel lekkerder! (misschien overstappen op het fruit zodra de chauffeur stopt met flirten ;))

    Momenteel lekker weer hier, hoop dat het daar nog altijd beter is voor je! Geniet ervan!

  • 20 Mei 2012 - 12:12

    Hanneke:

    Hai reisleidster,

    Wat een leuk verhaal en grappig om zoiets eens vanuit de kant van een reisleidster te horen!!
    Je hoeft dus niet naar Verweggistan voor histirisch verkeer! Haha....
    Blijf maar goed uitkijken en wees lief voor je Engeltje ;)
    Lijkt me een grappig gezicht jij die steeds achter mensen aanloopt op zoek naar de juiste.

    Ik zit nu lekker in de tuin in t zonnetje, straks om 6 uur werken voor een slaapdienst. Veel vliegveld plezier meid! Liefs van Mij

  • 20 Mei 2012 - 19:03

    Floor:

    Wat een boeiende werkdag heb jij, ik heb het in in een keer uitgelezen. Leuk!!!

  • 20 Mei 2012 - 20:44

    Carmenza:

    Hahaha, Stephanie ik denk dat jij naar miek moet gaan zoeken na al die brownies en gebakjes die erin zijn gegaan ;)
    Het was weer een heerlijk weg te lezen verhaaltje! Leuk dat je een beschrijving van je werkdag geeft. Helemaal niet eentonig, je maakt wat mee!
    Als we het dan toch even over het weer mogen hebben......het was vandaag WARM!!!!! Maar ik klaag niet hoor, zomerkleren uit de kast en supersnel genieten van dit weer want het gedonder hangt nu al weer in de lucht. Zo, ben jij iig weer op de hoogte ;)
    Ik kijk uit naar je volgende verhaal!!!!!!
    Dikke kus


  • 21 Mei 2012 - 06:48

    Erica:

    Mooi verhaal, geeft goed beeld van je belevenissen als reisleidster!

  • 21 Mei 2012 - 15:02

    Tim:

    Ej Miek,

    Ik ben nu wel benieuwd naar dat pakje, haha! Mensen die niet weten waar ze geboekt hebben, dat klinkt als mij op vakantie.

    tchau

  • 22 Mei 2012 - 07:23

    Annelot:

    Hee Miek,
    Wat een leuk verhaal! Een ware zoektocht als je mensen op moet halen, niet alleen naar de gasten maar zelfs naar je flirtende chauffeur.. haha Je maakt toch heel wat mee.
    Ondertussen is het hier gelukkig ook heerlijk weer, dat was met ons lange weekend niet verkeerd! Heb jij ook een beetje lekker weer? Hoop het wel voor je!
    Ga je nog een mail doen :)
    Xxx

  • 24 Mei 2012 - 18:09

    Milou:

    Wow, wat een leuke belevenissen!
    Bedankt voor je kaartje! Maar tegelijkertijd had ik jou ook een kaartje gestuurd! Onze kaartjes hebben elkaar dus gekruisd. :-D

    Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Milou

  • 24 Mei 2012 - 19:05

    Manon:

    Hoi hoi,

    Ik word wel steeds nieuwsgieriger naar je pakje:P En ja zoals meerdere al zeiden, leuk om te lezen hoe dat jij het onderdeel vliegveld beleeft.

    xxx

  • 25 Mei 2012 - 23:03

    Linda:

    Wat heb je dat toch weer super omschreven miekerd!!! Klinkt erg bekend!
Annemiek

Actief sinds 10 Okt. 2006
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 146437

Voorgaande reizen:

08 April 2014 - 08 Oktober 2014

Als reisleidster in Marokko

14 Januari 2014 - 12 Februari 2014

Backpacken door Mexico

06 November 2013 - 15 December 2013

Rondreis Nepal

18 April 2013 - 08 Oktober 2013

Als reisleidster in Rhodos

03 April 2012 - 10 Oktober 2012

Als reisleidster in Portugal

23 Oktober 2012 - 04 Maart 2012

Als reisleidster in Egypte

20 Januari 2011 - 15 Mei 2011

Vrijwilligerswerk in Nepal

02 December 2008 - 25 April 2009

Vrijwilligerswerk in Ghana

04 Februari 2007 - 02 Juli 2007

Stage in Suriname

Landen bezocht: