Bijles, Diarree en een Festival - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Annemiek Janssen ✝ In Memoriam - WaarBenJij.nu Bijles, Diarree en een Festival - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Annemiek Janssen ✝ In Memoriam - WaarBenJij.nu

Bijles, Diarree en een Festival

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

05 Februari 2011 | Nepal, Pokhara

Namaste!

Weer gezien, gedaan en meegemaakt. Ik geniet nog steeds ontzettend hier! Vorig weekend op bezoek geweest bij de ouders van mijn gastmoeder. Zij mag daar bijna nooit heen van haar schoonmoeder, omdat ze moet poetsen thuis. Ze is op haar 19de uitgehuwelijkt en had haar man toen 1x gezien (hijmoest haar even keuren) Ze wilde nog geen kinderen maar haar schoonouders wilden dat perse en nu leeft ze bijna als dienstmeid voor haar schoonouders en man. Ik kan me bijna niet voorstellen dat je op je 25ste zo'n leven hebt. Wat ben ik blij dat ik in NL de vrije keuze heb. Maar goed, we waren bij haar ouders,erg leuk om een x te zien. we kregen een ranzig prutje te eten, maar gelukkig mocht ik t al vrij snel laten staan:) Lucky me!
Maandag ben ik begonnen met bijles geven. Klassikaal lesgeven zag ik niet zitten aangezien ze hier alleen alles opdreunen in plaats van echt te leren lezen en schrijven. Ik heb nu 3 vaste kindjes die ik elke dag les geef. sommige begrijpen er geen bal van, want ze begrijpen geen engels. Ik zit dan soms ook wel een beetje met mijn handen in t haar maar uiteindelijk kom ik altijd die paar uur door en zijn ze maar wat mij met hun verdiende sticker! Ook heb ik schriftjes voor ze gekocht en wat potloden, ze zijn allemaal even dankbaar!
Zodra ik het schooltje binnen kom roept iedereen 'Namaste' en sommige willen me aanraken of met me spelen. erg leuk om zo ontvangen te worden elke dag!
Dinsdag werd ik helaas ziek. Mijn buik had ineens genoeg van t eten hier. De hele avond opde wc zitten is erg vervelend, maar de hele avond boven een gat hangen is nog iets vervelend heb ik ondervonden. (ik zal jullie verdere details besparen;) ) Maar na 2 dagen in bed ben ik weer zogoed als gezond. Ook de andere vrijwilligers zijn om de beurt ziek dus we wisselen elkaar mooi af!

Vrijdag was de school vrij dus zijn we 's ochtends in het grote weeshuis geweest. de kinderen vonden het geweldig dat we er waren en we hebben meteen wat speelgoed uitgezocht. Vrijwilligers van de afgelopen jaren hebben heel wat speelgoed achter gelaten waardoor ze veel spelletjes enzo hebben. Dus spullen genoeg, maaraandacht te kort. Ik ga dus nog even goed rondkijken waar ik mijn opgehaalde geld aan ga uit geven.
Vrijdag middag zouden we naar een festival gaan met de gastvader van andere vrijwilligers maar die kwam 4 uur te laat (vervelende gewoonte van de Nepalezen!) dus zijn we maar naar Lake side gegaan om daar wat te eten... eindelijk een x geen rijst! Joehoe!(ik begin het langzaamaan een klein beetje zat te worden)
Vandaag wel naar het festival geweest met mijn gastmoeder, 2 kindjes en nog 2 vrijwilligers. Het was een soort kermis met braderie. Gigantisch druk en chaotisch maar geweldig om te zien. Draaimolens die met de hand werden aangedraaid, een reuzenrad die zosnel ging dat alles nepalezen er gillend in zaten en noodles eten uit een bakje van banenblaadjes. Het feitdat 3 blanke meiden daar rondliepen was ook een attractie op zich dus ik werd de hele middag aangestaard. Op de terugweg me in een veel te volle bus gewurmd en gehoopt dat ik weer veilig thuis kwam... en verbazingwekkend is dat nog gelukt ook!

Je ziet hier hele aparte en bijzondere dingen waar ik soms heel verbaasd naar kijk en soms ook wel om moet lachen. Zo draagt iedereen hier sokken in zijn slippers... Dus mam, pap jullie zijn hip hier;)
Terwijl ik ontzettend geniet van de zon en heerlijk in mijn shirtje en korte broek loop, denken de Nepalezen dat het vriest dus die lopen in een winterjas met muts, sjaal en handschoenen....
Je hebt hier withening zonnebrand... waarom zou ik wit willen worden als ik in de zon ga zitten???
Koeiend besluiten soms midden op een kruispunt te gaan liggen, maar ze zijn heilig dus heel het verkeer rijdt er netjes om heen (al hou ik soms mijn hart vast als er een toeterende bus op de koe afgedenderd komt)
Nepalezen eten met hun mond open, smakken gigantisch en proberen ondertussen een gesprek te voeren waardoor ik regelmatig wat spetters voel...

De komende week moet ik elke middag werken op het schooltje en dan naar het grote weeshuis. Volgend weekend wil ik gaan Paragliden, het ziet er erg gaaf uit vanaf de grond dus ben benieuwd hoe het is! Ik houd jullie opde hoogte!

Liefs Annemiek

  • 05 Februari 2011 - 10:29

    Linda:

    Wow miek! Fijn dat je zoveel verschillende ervaringen door elkaar mee maakt daar :D Werken in een schooltje, dag erna in het weeshuis. Echt leuke afwisseling! En heb je al iets aan je boekjes met plaatjes? Kan je de kindjes een beetje Engels leren praten daar, of jezelf Nepalees ;)

    Jammer dat je al een beetje ziek bent geweest, maja diarree hoort er nu eenmaal bij he! Heb je daar ook een emmer met zakjes?

    xxx Linda

  • 05 Februari 2011 - 10:40

    Janneke:

    haha die emmer met zakjes, ik weet het nog goed in Ghana!!! Maar leuk om je verhalen te lezen Annemiek, je maakt weer genoeg mee zo!!! Pfff weer veel ervaring rijker!

    Have fun!

    Liefs Janneke

  • 05 Februari 2011 - 11:07

    Annick:

    Hé Miek! Je maakt weer prachtige dingen mee zie ik. Het is echt leuk om te lezen dat je daar zo hartelijk ontvangen wordt en dat de kinderen zo dankbaar zijn!

    Ik ben benieuwd hoe je het paragliden gaat vinden, lijkt me heel gaaf om te doen!

    Veel plezier! xx

  • 05 Februari 2011 - 11:33

    Hanneke:

    Hahaha wat heb ik gelachen om het laatste gedeelte van je verhaal!
    Je brengt het weer erg leuk!

    Leuk om meer te lezen over je werk in het schooltje. Snap dat het soms lastig is met de taal, maar daar kom jij ook wel uit, de kinderen zijn je in ieder geval erg dankbaar.

    Balen dat je even ziek bent geweest!
    Hopelijk was dit de eerste en laatste keer ;)

    Veel succes en plezier weer de komende week meid,

    Liefs Hanneke

  • 05 Februari 2011 - 12:58

    Carline:

    Hey Annemiek!
    Leuk om je reisverhalen te volgen.Volgens mij wordt het een supertijd in Nepal!
    Veel plezier en succes en blijf zo leuk schrijven!

    Liefs Carline

  • 05 Februari 2011 - 14:23

    Sarah:

    He Miekske,

    Weer een hoop gezien en gedaan in Nepal zo te lezen. En hebben de Nepalezen ook weer een hoop gezien. Zijn daar zo weinig toeristen? Of kom je op locaties waar toeristen niet echt komen?
    Fijn dat er ook ander eten is dan rijst :)

    Ik ga ook nog even eten, maar wel netjes met mn mond dicht. Word hier niet zo op prijs gesteld anders ;)
    Enjoy!!

    xx

  • 06 Februari 2011 - 10:33

    Erica:

    Ha Annemiek,

    Wat heb je alweer veel mee gemaakt in een paar weken tijd, super om te lezen. Heel veel succes en plezier met Paragliden!

    groetjes Erica

  • 06 Februari 2011 - 12:01

    Floor:

    Hey Miek

    sorry dat ik nu pas reageer. Ben heel de vorige week ziek geweest dus reageren op je vorige verhaaltje zat er toen niet in! Maarr heb t natuurlijk wel gelezen! Klinkt enorm gaaf wat je allemaal meemaakt. Op de diarree na dan.. wat hadden we nou afgesproken? Verder wel gezond blijven he!
    En je gaat al paragliden.. waah.. jaloers! Nog wel met mij en Lin meegaan he als wij dat ook komen doen.
    En die nepalezen herinneren me een klein beetje aan de zuid afrikanen die ook volledig ingepakt rondlopen als t 20 graden is ;)
    Succes met het overleven van de voedselspetters en geniet er verder nog van!

    Kus

  • 06 Februari 2011 - 12:50

    Wiek:

    jaloers op t paragliden!

    niet op t ziek zijn natuurlijk :(

    poeh met die kids lijkt me best lastig dan door het taalgebrek.
    als je nu allerlei spelmateriaal hebt, kan je spelenderwijs een eind komen en terwijl woordjes aanleren, maar anders zou ik t ook moeilijk vinden.

    big hug

  • 07 Februari 2011 - 19:02

    Milou Nichtje :-D:

    hoi

    Klinkt allemaal heel leuk :-)
    Moet je echt zolang weg blijven?
    Is mijn brief al aangekomen?
    Ik hoop het wel :-D

    Groetjes Milou.

  • 14 Februari 2011 - 11:50

    Annelot:

    Hee miek,
    Was er nog niet aan toegekomen om dit verhaal te lezen dus nu 2 in een keer, ook leuk :D
    Ben blij dat je het zo goed naar je zin hebt, al is ziek zijn natuurlijk niet leuk.
    En de hele tijd voedselspetters voelen ook niet, ieuw haha
    Grasppig hoe anders dat is he, jij in korte mouwen, hun in winterjas. Niet teveel whitening zonnebrand gaan gebruiken he ;) hehe
    Geniet er weer van.
    Xxx
Annemiek

Actief sinds 10 Okt. 2006
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 146437

Voorgaande reizen:

08 April 2014 - 08 Oktober 2014

Als reisleidster in Marokko

14 Januari 2014 - 12 Februari 2014

Backpacken door Mexico

06 November 2013 - 15 December 2013

Rondreis Nepal

18 April 2013 - 08 Oktober 2013

Als reisleidster in Rhodos

03 April 2012 - 10 Oktober 2012

Als reisleidster in Portugal

23 Oktober 2012 - 04 Maart 2012

Als reisleidster in Egypte

20 Januari 2011 - 15 Mei 2011

Vrijwilligerswerk in Nepal

02 December 2008 - 25 April 2009

Vrijwilligerswerk in Ghana

04 Februari 2007 - 02 Juli 2007

Stage in Suriname

Landen bezocht: