Lakeside en het weeshuis - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Annemiek Janssen ✝ In Memoriam - WaarBenJij.nu Lakeside en het weeshuis - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Annemiek Janssen ✝ In Memoriam - WaarBenJij.nu

Lakeside en het weeshuis

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

29 Januari 2011 | Nepal, Pokhara

Hallo!

Vanuit het zonnige Pokhara maar weer eens een berichtje:) Het gaat nog steeds allemaal goed met me en heb het nog steeds enorm naar me zin. Pokhara is een grote stad, maar een stuk rustiger en kalmer dan de hoofdstad Kathmandu. Ik woon in een van de wijken van Pokhara, niet in het centrum. Mijn gastgezin is nog steeds erg aardig al voelt het soms een beetje benauwend aangezien ze het liefste willen dat ik de hele dag naast ze zit haha. Ook tijdens het eten (wij eten eerst, dan de rest) zit heel de familie gezllig toe te kijken hoe wij ons bordje rijst weg eten. Ik eet vast erg interessant;) Het is overigens nog steeds elke dag rijst met een prutje, maar tot nu toe vind ik het allemaal nog lkker (over een paar maanden niet meer denk ik zo:) ) Het douchen (nouja, emmeren) moet soms ook met koud water en ik moet zeggendat dat niet echt went haha. Ik ben niet zo'n held om ijskoud wate over mijn lijf heen te gooien, maar over 3 maanden ben ik vast bikel genoeg om dat zingend te doen;) En helaas zijn ook de eerste kakkerlakken gesignaleerd (op mijn kamer natuurlijk!) maar tot nu toe was mijn huisgenootje zo lief om ze weg te halen:) Ook hebben ze naast ons huis, (volgens mij echt naast mijn raam) 2 hanen. En die snappen hun werk niet zo goed. Ipv te kraaien om 6 uur om iedereen wakker te maken, beginnen ze doodleuk om 2 uur al met die herrie waardoor ik erg weinig slaap hier.

Van de week heb ik voor t eerst 'gewerkt'. De school en het ene weeshuis(t weeshuis bestaat uit 2 gebouwen, ieder in een andere wijk) istaan in een sloppenwijk. DFan pas zie je hoe armoedig de mensen ook kunnen leven en wat voor luxe mijn gastgezin heeft. Alleen maar krotjes, t stinkt er verschrikkelijk en niet alle kinderen kunnen naar school. De kinderen in t weeshuis onthaalde ons hartelijk en smeekte om aandacht. de baby werd meteen bij mij op schoot gepland en kon ik de fles geven (t voelde bijna alsof ik bij Hupsakee was;) ) Hij had alleen geen luier aan dus ik hoopte dat hij niet zou plassen:) De meeste kinderen zijn echt wees, de meeste ouders zijn vermoord en Binod vangt sindsdien die kinderen op.De kinderen worden netjes verzorgt maar t krioelt er van de luizen, alle kinderen zitten onder. Ik krijg spontaan jeuk als ik daar rond loop!
Het scholtje is heel druk. De klassen zitten volgepropt en ze zitten op houten bankjes. Voordat de school begint zeggen ze een gebed op, doen ze een soort van ochtndgymnastiek en worden ze gecontrleerd op schone nagels en schone tanden. Wie dat niet heeft krijg een klap. Naar mijn idee is t bijna onmogelijk om in zo'n stoffige stad en in een wijk zonder verharde wegen schone nagels te hebben, maarja dat zal dan wl een groot cultuurverschil zijn! Ook willen sommige kinderen mij graag aanraken, want mijn witte huidje blijft bijzonder.
Donderdag begon er een christelijke conferentie van 4 dagen ergens, waardoor de school vrij was. Of we mee wilden met de kinderen van t weeshuis. Nou prima. Dus donderdagochtend werden we opgehaald met t schoolbusje en werd het helemaal volgestopt met alle kinderen (met wat stapelen en duwen kom je een heel eind;) ) en gingen we over een weg waar hele kraters inzaten hobbel de hobbel naar de conferentie. Er werd gepreekt (wat wij niet verstonden, want t was in het Nepali) en we werden aangestaard.Uiteindelijk zijn we spelletjes gaan doen met de kindjes zoals zakdoekje legggen, tikkertje en touwtrekken zonder touw:) Erg leuk! Volgende week gaan we een plan van aanpak maken over wat we precies gaan doen op de school en t weeshuis.

Pokhara heeft ook een toeristen gedeelte, Lake Side. Vol met restaurantjes, winkeltjes en een heel groot meer! Super mooi want je hebt uitzicht op de reusachtige bergen met witte besneewde toppen. Er lopen nog weinig toeristen rond want t is nog niet t hoogseizoen. Gister ben ik met 4 andere meiden rond t meer gaan lopen. Heerlijk in de zon (waardoor mijn neus nu zo rood is als een tomaatje) en daarna uitgerust op een terrasje aan het meer. Een beetje vakantiegevoel had ik wel! Je ziet wel veel bedelaars daar, waardoor soms toch wl mijn hart breekt als er een moeder vraagt of ik alsjeblieft melk voor haar en haar kindje wil kopen. Juist omdat de mensen hier zo aardig zijn is het extra zielig. Maargoed ik heb helaas niet de loterij gewonnen dus ik kan niet heel Nepal van zijn armoede afhelpen. Ook hebben we nog een project bezicht waar manloze vrouwen aan het werk geholpen worden door tassen en dergelijke te maken. Supermooi allemaal! en natuurlijk een goed project.

Nou ik kan nog wel uren door blijven vertrllen over wat ik hier zie maar dat zal ik jullie met jullie drukke leventje in Nederland niet aan doen;) Geniet nog even van de kou, ik ga zo weer even heerlijk in de zon zitten met een boekje erbij!:)

Liefs Annemiek

  • 29 Januari 2011 - 08:27

    Carmenza:

    Miek,

    Je was er al weer vroeg bij vanochtend voor Nederlandse begrippen ;).
    Wat klinkt het gaaf zeg daar. Vooral ook lekker dat je naast de armoede de uitvlucht hebt naar een toeristische plek. Is het een groot meer?
    Haha jammer dat de kakkerlakken ook daar zijn gesignaleerd. Volgende keer nog iets beter lezen in de reisgids dat die vieze beestjes ook daar leven haha.
    Is het wat warmen aan het worden ondertussen?
    Ik ben blij te horen dat je het zo naar je zin hebt en de mensen lief voor je zijn. Je hoeft nog even geen heimwee naar Nederland te hebben. De regen is nu eindelijk even gestopt maar het is KOUD! Ik pak haast ook mijn thermopak uit de kast om lekker in bed te kruipen.

    Ondertussen zijn ze begonnen met de sloop van de fabriek waar straks ons huisje komt te staan, dus er komt beweging in! :D Je mailde dat ik op wintersport ben nu, maar dat ga ik volgende week vrijdag doen meid.

    Ik wacht met spanning af naar wat foto's! Leuk dat je een berichtje hebt geplaats op je site.

    Denk aan je xxxxxxx


  • 29 Januari 2011 - 09:14

    Karina:

    Hoi Annmeik,

    Wat leuk om allemaal weer te lezen. En wat een cultuurverschil dan weer. Wat lijkt het mij moeilijk om al die armoede te zien en dan eigenlijk niet vell te kunnen doen. Maar ik hoop dat de kindertjes genieten van alle aandacht van jou en dat ze daar een beetje van opfleuren.
    Maar de natuur lijkt me geweldig, zoals jij het omschrijft ,heerlijk.
    Geniet er maar lekker van. Hier schijnt wel het zonnetje, maar is het nog steeds erg koud.
    Nu weer veel succes en geniet er maar van( behalve van het koude water, de luizen en hanen, ha,ha)

    liefs Karina

  • 29 Januari 2011 - 09:16

    Miek:

    Hier een berichtje vanuit het koude Nederland. Wat leuk om weer iets van je te lezen! Je hebt weer een bijzonder land getroffen als ik het zo lees. Ik kan me voorstellen dat het lastig is wanneer mensen zo bedelen, maar aan de andere kant gastvrij en behulpzaam zijn.
    Ik kijk weer uit naar je volgende verhaal!!

    Liefs Sarah

  • 29 Januari 2011 - 09:18

    Sarah:

    Haha ik heb de verkeerde naam in gevuld, maar berichtje is dus van mij ( Sarah)
    xx

  • 29 Januari 2011 - 10:08

    Annelot:

    Hee miek,

    Leuk dat je zo actief bent :D Jammer van de kakkerlakken en het koude water, brrr.... Maar super fijn dat je een aardig gastgezin hebt! Haha dat ze je allemaal aankijken als je eet.. klinkt een beetje ongemakkelijk, maar dat went vast zo!
    Fijn dat je het naar je zin hebt, en dat iedereen aardig is daar.
    En dat het werken bevalt, haha zonder luier een fles geven is wel gevaarlijk ;) Voor de kinderen daar wel fijn, die extra aandacht.
    Nou meid, succes met de kakkerlakken ;)

    xxxxx

  • 29 Januari 2011 - 10:12

    Lindaa:

    Miekerd,

    Jij treft t wel altijd met die hanen naast je raam he! Denk je eindelijk niet meer elke nacht gewekt te worden door Moskee's.. verzinnen ze weer wat anders ;) Balen dat je daardoor slecht slaapt.. Moet ik oordoppen voor je opsturen of meenemen ;)

    Klinkt wel heel bijzonder allemaal! En fijn dat je twee dingen tegelijk kan doen (weeshuis en school) is een leuke afwisseling lijkt me. Goed dat jullie ook meteen plan van aanpak gaan maken, dan komt er misschien iets meer van terecht dan in t weeshuis in Ghana.

    Ik lees je verhaaltjes vol jaloezie en bewondering :) Ik ben heel blij dat ik er ook naartoe kom met Flo straks :D

    Geniet meid en ik mail je nog terug!

    xx

  • 29 Januari 2011 - 10:15

    Wieke:

    je schat onze leesconcentratie goed in hoor ;)

    wat leuk dat die taal Nepali heet, had ik niet zelf kunnen verzinnen.

    tja en vegetarier of niet, zo'n haan vraagt erom toch :P ?!


  • 29 Januari 2011 - 11:48

    Hanneke:

    Annemiek,

    Wat een geweldig verhaal weer!
    Mooi dat ik had besloten om dit weekend eens echt weekend te houden, dan had ik in ieder geval wel tijd om mn gemak je verhaal te lezen :)
    Iek die vervelende kakkerlakken weten je ook altijd te vinden he!
    Gewoon terugkraaien naar die haan, misschien snapt ie dan hoe vervelend hij is ;)
    Wat fijn dat de mensen zo lief voor je zijn!
    Mooie eerste indruk van je 'werk'!
    En kón je maar iedereen helpen he! Je bent een veels te goed persoon ;)

    Genietse meid,
    Ik ga straks inderdaad de kou maar in :(
    Kus!

  • 30 Januari 2011 - 09:57

    Erica:

    Hoi Annemiek,

    Wat heb je al weer veel gezien en gedaan in een week tijd. Een stad veel tegenstellingen als ik het zo lees, bijzonder. De natuur klinkt prachtig en dat zonnetje klinkt geweldig. :-)
    Mijn hart breekt als ik over de kindertjes lees, geef ze maar een hele dikke knuffel van mij. Ik weet zeker dat ze met volle teugen genieten van je aandacht en de spelletjes.

    liefs Erica


  • 30 Januari 2011 - 10:34

    Chantal:

    he nichtje,

    wat gaaf om je verhaaltje weer te lezen !!
    ben erg jaloers, als ik hoor dat je een rode tomaten neus hebt :P tis hier zoooooo koud :( haha
    vind het fijn te lezen dat je het weer zo goed naar je zin heb, en ach er zijn altijd wel dingen die je liever niet had gewilt toch :) maar succes met douchen daar :P whaha moet er niet aan denken :) en aan die haan, daar wen je wel aan hoor, weet ik zeker :)

    Nou meid, ik wens je nog heel veel plezier en succes daar, en kijk weer uit naar je volgende verhaal :)

    Liefs chantal

  • 31 Januari 2011 - 14:29

    Corina:

    Hey Annemiek,
    Klinkt goed allemaal, begint spontaan weer te kriebelen bij me....
    22 graden zie ik... jaloers!
    Geniet ervan allemaal!

  • 31 Januari 2011 - 18:50

    :

    Heeey Annemiek,

    Leuk om je verhalen weer eens te lezen!!! Zo komen ook weer alle verhalen van Ghana naar boven!!
    Heel veel plezier en geniet lekker van je verblijf in Nepal!!

    Liefs Judith

  • 01 Februari 2011 - 05:29

    Carmenza:

    mmm 22 graden en een zonnetje zie ik voor vandaag bij jou. Ik ben aan het werk met 3 ijspegels aan mijn neus van de kou brrrrrrrrrr

  • 01 Februari 2011 - 18:24

    Milou (nichtje):

    Hoi tante annemiek ;-)

    Zo te lezen is daar wel leuk in Nepal.
    Volgens mij moet je maar een schema maken met welk kindje je aandacht gaat geven.:-)
    Ga genieten van je vakantie en werk.

    Groetjes milou :-)

  • 02 Februari 2011 - 16:38

    Sanne De Leeuw:

    Heey Annemiek!
    Super om je verhalen te lezen! Klinkt toch grotendeels wel een klein beetje als Ghana... bucket showers, kakkerlakken, weeshuizen... Heel stoer dat je weer op reis bent! Ik blijf je volgen!
    Liefs Sanne
Annemiek

Actief sinds 10 Okt. 2006
Verslag gelezen: 428
Totaal aantal bezoekers 146437

Voorgaande reizen:

08 April 2014 - 08 Oktober 2014

Als reisleidster in Marokko

14 Januari 2014 - 12 Februari 2014

Backpacken door Mexico

06 November 2013 - 15 December 2013

Rondreis Nepal

18 April 2013 - 08 Oktober 2013

Als reisleidster in Rhodos

03 April 2012 - 10 Oktober 2012

Als reisleidster in Portugal

23 Oktober 2012 - 04 Maart 2012

Als reisleidster in Egypte

20 Januari 2011 - 15 Mei 2011

Vrijwilligerswerk in Nepal

02 December 2008 - 25 April 2009

Vrijwilligerswerk in Ghana

04 Februari 2007 - 02 Juli 2007

Stage in Suriname

Landen bezocht: