De laatste week, bestemming Cambodja! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Annemiek Janssen ✝ In Memoriam - WaarBenJij.nu De laatste week, bestemming Cambodja! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Annemiek Janssen ✝ In Memoriam - WaarBenJij.nu

De laatste week, bestemming Cambodja!

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

14 Mei 2011 | Cambodja, Phnom-Penh

Hallo Allemaal!

De laatste dag is aangebroken. Ik ga zo beginnen aan mijn 29 uur durende reis naar het oude, vertrouwde Nederland. Hoewel ik al maanden roep dat ik absoluut niet naar huis wil heb ik nu toch wel een beetje de kriebels en kan de tijd niet snel genoeg gaan om mijn familie en vrienden weer te zien!

De afgelopen week hebben we de highlights van Cambodja gezien. Na een dagje reizen vanaf Koh Chang zijn we in Siem Reap aangekomen. We hadden een hotel gereserveerd maar die bleek vol te zijn.. dus naar een ander hotel gebracht wat ook prima te doen was.
Na een tuktuk te hebben geregeld voor een dagje zijn we eerst naar het meer gegaan om daar een floating village te bekijken. opzichzelf niet heel spectaculair, maar wel indrukwekkend hoe veel kinderarbeid daar nog plaats vind. Kinderen die drankjes verkopen, meehelpen op de bootjes of de hele dag in de warme zon zitten op een bootje met een slang om zijn nek, zodat wij als toeristen daar foto's van kunnen maken. Heel erg dat kinderen daarvoor gebruikt worden, want de meeste schatte ik niet ouder dan een jaar of 4. Ik was dan ook weer blij dat we daar weg gingen want ik wil daar absoluut geen bijdrage aan leveren.

De tuktuk bracht ons vervolgens naar de tempels van Angkor Wat. Dit moet je gewoon een keer met eigen ogen gezien hebben om te weten hoe mooi het is. We hebben dan ook onze ogen uitgekeken en bleven ons verbazen over hoe zoiets moois zolang geleden gebouwd kan zijn.
Na die dag zijn we 's avonds lekker uit eten geweest (zoals elke avond:) ) en hebben we ons vermaakt op de markt.
De volgende dag stond er weer een tempeldagje gepland. Wederom erg mooi maar rond de middag werd het zo warm dus hielden we het voor gezien en zijn we een zwembad op gaan zoeken. Wat ook geen vervelende middaginvulling was!;)

Woensdag gingen we alweer naar Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja om daar nog het een en ander te zien en te doen.

We begonnen meteen met een heel heftig dagje in het S21 museum en de daarbijhorende Killing Fields. Het mueseum was een gevangenis waar 30 jaar geleden 1000den mensen zijn gemarteld en daarna afgevoerd zijn naar de killingfields om vermoord te worden. De verhalen die de gids vertelde (die het zelf mee heeft gemaakt), alle foto's van de vrouwen, mannen en kinderen en de voorwerpen die er lagen waren erg indrukwekkend. De massagraven bij de killingfields liggen nog steeds bezaait met botten, schedelds en tanden van de slachtoffers. Heel akelig om daar overheen te lopen. Deze dag zal me nog lang bij blijven!

Om onze reis toch nog positief af te sluiten hebben we gister een kookcursus gedaan. Het begon met een markttour waar we uitleg kregen over de verschillende ingredienten. De markt bestond uit smalle gangetjes waar kraampjes met groente afgewisseld werden door halve levende vissen, kippen die geslacht werden en ingewanden van een varken. Ik durfde bijna niet om me heen te kijken, bang dat dingen zag die ik helemaal niet wil zien haha.
Daarna gingen we met een klein groepje de gerechten maken. Sommige waren echt heerlijk, anderen waren emt moeite weg te krijgen maar het was een leuke ervaring. We hebben de recepten meegekregen dus wie weet als ik ooit creatief in NL wil zijn;)

Vandaag is de laatste dag. We hebben net nog even heerlijk aan een zwembad gelegen om nog even van de zon te genieten. Voor alle mensen die bang zijn dat ik bruiner ben dan zij, wees niet bang het is veel te warm om in de zon te zitten dusmijn buine kleurtje valt reuze mee! (of tegen;) )

En nu kan ik dan eindelijk zeggen; tot morgen!:D


  • 14 Mei 2011 - 06:46

    Karina:

    Tot morgen Annemiek,
    En een hele goed reis.
    We zitten hier al met smart op je te wachten.....

  • 14 Mei 2011 - 09:04

    Annelot:

    Hee miek, wat een indrukwekkend verhaal. jij hebt weer veel gezien en meegemaakt op je reis.
    Hele goede reis en tot snel!
    Xxx

  • 14 Mei 2011 - 09:57

    Hanne:

    Jij hebt duidelijk weer een geweldige reis gemaakt en veel indrukwekkende dingen gezien!! Weer een reis om nooit te vergeten!

    Goede terugreis meis!

    Liefs Hanne

  • 14 Mei 2011 - 16:10

    Wieke:

    he he! eindelijk kan ik die zak m&m's met je gaan delen :P ! tot heel snel meis

  • 14 Mei 2011 - 16:12

    Sarah:

    Nou niet tot morgen voor ons, maar wel tot heel snel! Ben benieuwd naar alle foto´s die bij deze verhalen horen! Goede reis!

    xxx

  • 15 Mei 2011 - 13:36

    Hanneke:

    JEUJ bijna thuis!!

    Leuk laatste avontuurtje nog in Cambodja!

    Ik heb zin om je weer te zien :)

    Tot snel Dikke kus!

  • 16 Mei 2011 - 09:02

    Carmenza:

    Jeeeee nu kan ik alle verhalen gewoon weer van je gaan horen ipv ze te lezen op te site (wat ook leuk was) tot vanmiddag!!!!! KUSSSS
Annemiek

Actief sinds 10 Okt. 2006
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 146437

Voorgaande reizen:

08 April 2014 - 08 Oktober 2014

Als reisleidster in Marokko

14 Januari 2014 - 12 Februari 2014

Backpacken door Mexico

06 November 2013 - 15 December 2013

Rondreis Nepal

18 April 2013 - 08 Oktober 2013

Als reisleidster in Rhodos

03 April 2012 - 10 Oktober 2012

Als reisleidster in Portugal

23 Oktober 2012 - 04 Maart 2012

Als reisleidster in Egypte

20 Januari 2011 - 15 Mei 2011

Vrijwilligerswerk in Nepal

02 December 2008 - 25 April 2009

Vrijwilligerswerk in Ghana

04 Februari 2007 - 02 Juli 2007

Stage in Suriname

Landen bezocht: