Eten met een vislucht - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Annemiek Janssen ✝ In Memoriam - WaarBenJij.nu Eten met een vislucht - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Annemiek Janssen ✝ In Memoriam - WaarBenJij.nu

Eten met een vislucht

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

12 Januari 2009 | Ghana, Tamale

Hallo Allemaal

Hier weer een update uit het warme Ghana.

Mijn medicijnen voor buiktyfus zijn na een paar dagen aangeslagen waardoor ik me echt al stukke beter voel:) dus dat gaat helemaal goed komen.
Ik heb deze week dan ook veel gewerkt en ik moet zeggen het wordt steeds leuker! Zodra ik binnenkom rennen de kindjes op mij af en kruipen bijna in me. ze zijn erg aanhankelijk maar dat is ook wel weer schattig. Om net wat meer te doen dan de kinderen te verzorgen en met ze te spelen neem ik ze af en toe apart. Dan ga ik samen liedjes zingen, een boekje lezen en wat spelletjes doen. Dat vinden ze echt geweldig. Zodra ik vraag aan een kindje of hij mee gaat om een boekje te lezen zie je zijn hele gezicht opvrolijken en zijn oogjes glunderen. Blij huppelt tie dan achter me aan en komt met een grote glimlach op mijn schoot zitten. Nou dan is eigenlijk mijn doel al bereikt!! Voorlezen zijn ze duidelijk niet gewend. Ik ben ze dan ook echt aan het leren om niet het boekje kapot te scheuren maar naar de plaatjes te kijken haha. En dat lukt al aardig. Omdat er maar 3 boekjes aanwezig waren in het weeshuis hebben Linda en ik wat nieuwe boekjes gekocht. Heel veel kinderleesboekjes hebben ze niet in Ghana maar we hebben er een aantal kunnen vinden. Dus voorlopig kunnen we flink gaan lezen:)
Ook is er voor het weeshuis een speelterrein. Eerdere weken werd ons verteld dat we daar niet mochten spelen met de kinderen want dan worden ze vies. Deze week hebben we de kinderen gewoon mee naar buiten genomen om daar te spelen... kinderen mogen wat mij beteft vies worden. Dus de kleintjes kropen heerlijk rond in het zand en de peuters waren aan het spelen op de draaimolen en de wipwap:) even lekker kind zijn.
Linda en ik zijn oom bezig om een uitstapje te plannen voor de kinderen. Het duurt allemaal even maar ik hoop echt dat het gaat lukken. al zijn ze er maar even een paar uurtjes uit. Ik hou jullie op de hoogte;)

Van het weekend hebben we ook 2 van onze gastzusjes mee uit lunchen genomen. een van 15 en een van 17. Toen we vroegen of ze mee wilden begonnen ze meteen te giechelen en vroegen ze of het een 'echt' restaurant was. Ja, een echt restaurant. Wooooooow ja we willen mee! haha. We hadden ze bewust mee gevraagd omdat zij hele dagen thuis zitten.... te wassen, vegen, poetsen, koken of gewoon wat te hangen. Dat is hier heel normaal maar mij lijkt het echt verschrikkelijk dus vandaar dat ze mee mochten.
Toen we daar zaten, zaten ze ineens te fluisteren en te lachen. We vroegen wat er was... er lag een mes en vork naast hun bord en een van hen had nog nooit met mes en vork gegeten en had geen idee hoe dat moest. haha, erg grappig:) Zij was gewoon nog nooit uit eten geweest dus het was allemaal erg spannend voor hen en ze zaten dan ook regelmatig met z'n 2en te giechelen.
Maar ze vonden het erg lekker. ze aten hun rijst met kip (ja ze kozen daar zelf voor) helemaal op... inclusief de botjes. Ik wist niet eens dat het mogelijk was om botten op te eten, maar dat kan schijnbaar. Nou mij niet gezien!

Over eten gesproken... wij eten vrijwel elke dag rijst met een prutje. dat prutje smaakt meestal naar rotte vis omdat ze er hele vissenkoppen ingooien. niet echt smakelijk maar als je honger hebt krijg je veel weg. Maar goed, als we dus een keer iets anders dan rijst krijgen zijn we helemaal blij. Zo ook afgelopen vrijdag toen we zagen dat we spaghetti kregen:) Helaas was die blijdschap van korte duur. er kwam een soort zeelucht vanaf en ik moest meteen denken aan vroeger toen ik samen met mijn nichtjes en neefjes krabben en oetsers ging zoeken tussen de stenen op het strand. zo'n rottende vislucht. Ik hoopte dat het anders zou smaken dan het zou ruiken dus nam enthousiast een hap. nou die was binnen 1 seconde ook weer uitgespuugd omdat er een graat van een halve meter in me mond zat (wij eten meestal apart, dus nee de rest van de fam. zat er niet bij, zo associaal ben ik niet;) ) Linda vond het allemaal eg grappig totdat ze zelf ook bijna kokhalsend een hap nam. Na even heel hard gelachen te hebben waagde ik nog maar eens een poging, want het is ook zo stom om heel je bord weer terug te geven. Maar de spaghettislietjes bleven stijf rechtop staan en het was zooo vies dat ik bij elke hap moest kokhalzen dus ik had vrij snel besloten dit echt niet op de eten. Meestal eet ik in ieder geval uit respect best wel veel op, maar nu hadden we maar besloten om buiten de deur te gaa eten. Dus vriendelijk bedankt voor het eten en aangegeven vis toch niet zo lekker te vinden.:)
Echt leuk vonden ze het niet maarja, er zijn grenzen. Normaal eet ik best veel omdat ik om de een of andere vreemde reden chronisch honger heb hier. Ik heb de hele dag honger n ik kan eten zoveel ik weet zonder dat ik verzadigd raak. Dus alles wat ik was afgevallen zit er nu dubbel weer aan waardoor mijn broeken eigenlijk amper meer passen... dus het ghanadieet werkt voor mij niet helemaal!

tot en met woensdag gaan we werken en donderdag gaan we weer een uitstapje maken. Samen met Linda en Judith ga ik een paar daagjes naar Bolgatanga en Paga om daar wat dingen te bekijken. Je schijnt er overblijfselen van de slaventijd te kunnen zien en je kan een krokodil aaien. Klinkt wel leuk dus ik ben benieuwd!

Ohja, ik ben ondertussen wat foto's op een site aan het zetten:
http://s371.photobucket.com/albums/oo158/annemiekinghana/

Liefs Annemiek

  • 12 Januari 2009 - 11:39

    Annick:

    Hey Miek!
    Zijn echt culinaire hoogstandjes daar he! Hahaha, zie je nou wel dat spaghetti niet altijd lekker is :D! Het klinkt echt goed wat jullie daar allemaal voor die kinderen doen. Ongelooflijk dat kinderen bijna heel de dag binnen zitten! Maar goed, ik ben blij dat het beter met je gaat en ik ben benieuwd naar het uitstapje! Veel plezier en groetjes aan Linda!
    Kus Annick

  • 12 Januari 2009 - 11:51

    Carmenza:

    En je kan een krokodil aaien.....vast heel lief zo'n beestje ;)! Ik zit nu in het OLC op school, en heb me rot gelachen om je spagetti verhaal! Ik zie je daar gewoon zitten, kokhalzend met de tranen over je gezicht van het lachen! Mijn brief en kaart zijn ook eindelijk aangekomen, ik denk dat de postbode uit Nederland naar Tamale is gefietst om de brieven persoonlijk af te geven! Die chronische honger die jij daar in Ghana hebt, heb ik ook in Nederland...vervelend hé?;) Maar wat grammetjes meer mochten er wel aan bij jou, vervelend alleen dat je broeken moeilijk dicht gaan. Misschien toch tijd voor zo'n Ghanese jurk dan?! Ik denk veel aan je hier in Nederland en ben stiekem alweer aan het aftellen! Weer een fijne week toegewenst, en ik verheug me al op je nieuwe verhaal! Wat zal je dan weer meegemaakt hebben, hihi!
    Spreek je snel weer.
    Dikke kus Menza
    Ps: Wat lief dat jullie je gastzusje mee uit hebben hebben genomen. Voor jullie een kleine moeite, voor hun iets om nooit meer te vergeten in hun leven! Top hoor!
    xxxxxx

  • 12 Januari 2009 - 12:06

    Annelot:

    Heey miek!
    Klinkt goed! Fijn dat je je al beter voelt!
    Goed wat jullie allemaal doen voor de kinderen!!
    Ik kan me goed voorstellen dat je dat eten hebt laten staan, jakkie haha
    Succes met het plannen van het uitstapje, ik ben benieuwd!
    Kus lot.

  • 12 Januari 2009 - 12:09

    Maurice:

    he schone zus,

    Dat klinkt beroerd die vis-spaghetti, heb het met je te doen ;-)

    Wellicht een stomme vraag annemiekste maar ik welke taal zijn die kinderboekjes dan?

    Veel plezier met je uitstapje, en doe in godsnaam voorzichtig met die krokodillen !!

    Groetjes Maurice

  • 12 Januari 2009 - 12:28

    Bram:

    Vet dat stadion bij je foto's! :D
    Enne voortaan gewoon je bord leegeten! Er zijn mensen in Afrika die er een moord voor doen! ;)

    Kus
    Bram

  • 12 Januari 2009 - 13:31

    Chantal:

    Hoi Miek,

    We zijn blij dat het al beter met je gaat, gelukkig is de antibiotica aangeslagen !!

    haha ik moest weer zo lachen om je verhaal, je maakt ook wat mee he daar !!

    Ben blij om te lezen dat de kinderen het zo fijn bij jullie hebben, en de fotootjes zijn ook leuk!! nu hebben we een beetje een beeld van wat je allemaal verteld.

    ik wens je nog een hele fijne en mooie tijd daar in Ghana, en we wachten weer op je volgende verhaal...

    Heel veel plezier donderdag enne kijk je een beetje uit met die krokodillen ;)

    Groetjes Chantal En Familie (K)


  • 12 Januari 2009 - 15:26

    Christiaan:

    Lieverd!!

    Leuk om een nieuw verhaal te lezen van je.. wat leuk dat je het echt naar je zin begint te krijgen in het weeshuis en dat het met je buik goed gaat!!.. denk dat die kindjes je straks niet meer laten gaan ;)

    Xxxxx


  • 12 Januari 2009 - 16:14

    Wieke:

    aah gelukkig wordt Miekje weer Miek. hele zorg minder.

    om je maar even up 2 date te houden... ik heb een zeer pijnlijke neus, misschien gebroken, is nog niet te zeggen ivm de zwelling en maakt voor behandeling ook niet uit trouwens. hoe ik er aan kom? tja.. dansen he... GEVAARLIJK!

    jij lekker door met goede dingen doen voor je medemens daar, ben je goed in.

    hebben ze daar beetje lekker fruit of zo?

    x Wiek

  • 12 Januari 2009 - 18:11

    Hanneke:

    Doe mij ook maar een bordje spaghetti vis a la Ghana ;) Heerlijk ook... moet steeds weer lachen om je verhalen. Echt leuk om te lezen!
    Die paar kilo's extra is voor jou niet zon probleem, kon je opzich wel gebruiken.
    Leuk om wat meer foto's van je te zien, wat een superschattige kindjes zeg :) Het ziet er in ieder geval uit dat je het heel erg naar je zin hebt, daar ben ik heel blij om.
    Voor je gastzusjes, ging er dus ook een wereld open, super om te zien lijkt me!

    Veel plezier met de trip weer donderdag!

    Liefs Hanneke!

  • 13 Januari 2009 - 18:48

    Stephanie:

    Heey miek,

    Leuk weer van je te horen! Ben blij dat je je weer wat beter voelt en dat je goed aan't aansterken bent. ;)
    Weer een leuk verhaal om te lezen, je maakt genoeg mee zeg... geweldig!
    Ben zwaar onder de indruk van je foto's. Je vertelde hoe t eraan toeging in het weeshuis bijboorbeeld, maar begrijpen doe je dat niet, totdat je de foto's ziet. Jeetje... wat een verschil met hoe t hier gaat zeg, vooral kwa hygiène... De trips die je tot nu toe gemaakt hebt zien er ook goed uit, wow! wat een foto's. Mooi hoor! :D
    Geniet van je trip donderdag! En veel plezier en succes met het organiseren van het 'schoolreisje'! Gaat jullie lukken!

    Veel liefs, -xxx- Steef

  • 17 Januari 2009 - 19:14

    Tim :

    Heej miekerd,

    Klinkt leuk wat je daar allemaal mee maakt (ik zou zo met je willen ruilen)! Ik durf te wedden dat je alles lust, als je weer terug in Nederland bent! ;) Leuke foto's en succes daar.

    Kus Kus
Annemiek

Actief sinds 10 Okt. 2006
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 146437

Voorgaande reizen:

08 April 2014 - 08 Oktober 2014

Als reisleidster in Marokko

14 Januari 2014 - 12 Februari 2014

Backpacken door Mexico

06 November 2013 - 15 December 2013

Rondreis Nepal

18 April 2013 - 08 Oktober 2013

Als reisleidster in Rhodos

03 April 2012 - 10 Oktober 2012

Als reisleidster in Portugal

23 Oktober 2012 - 04 Maart 2012

Als reisleidster in Egypte

20 Januari 2011 - 15 Mei 2011

Vrijwilligerswerk in Nepal

02 December 2008 - 25 April 2009

Vrijwilligerswerk in Ghana

04 Februari 2007 - 02 Juli 2007

Stage in Suriname

Landen bezocht: