Storm in Ghana - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Annemiek Janssen ✝ In Memoriam - WaarBenJij.nu Storm in Ghana - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Annemiek Janssen ✝ In Memoriam - WaarBenJij.nu

Storm in Ghana

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

14 Maart 2009 | Ghana, Tamale

Hooi!

ik weet dat ik jullie altijd lekker maak met het warme weer hier maar ook hier kan het wel eens slecht zijn. 2 avonden heeft het onwijs gestormd.tijdens het eten begon het ineens keihard te regen dus zijn Janneke en ik met ons bordje rijst maar naar binnen gevlucht. de regen op de golfplaten daken klonk daardoor nog net even wat harder en de wind zorgde ervoor dat de regen heerlijk naar binnen ging. ik als angsthaas vertrouwde het niet helemaal en hoopte dat ons huis zou blijven staan. Die angst was niet helemaal voor niets want toen ik de volgende dag naar mijn werk fietste zag ik dat hele huizen weggewaaid waren en daken eraf gerukt waren.

Op het schooltje heb ik ondertussen een nieuwe ' vriend' een van de kinderen die ik bijles geef wilde graag mijn vriend zijn en doet nu alles voor me. hij zet mijn fiets weg, draagt mijn stoel en gooit mijn afval weg... ik vrees dat dat in NL niet voor mij gedaan wordt;)
Op het schooltje zijn ook 2 nursery klassen. dat is vergelijkbaar me teen peuterspeelzaal. veel kinderen hebben moeite om afscheid te nemen van hun ouders en in Nl wordt daar dan heel lief mee omgegaan. hier niet.... ff met de stok erover heen en schreeuwen dat ze stil moeten zijn. erg zielig, die kindjes zijn vaak pas een jaar of 2.

Ik heb volgens mij al wel eens verteld dat hier heel veel geiten en schapen rondlopen. die steken dus ook regelmatig de weg over waardoor het dus wel eens voor komt dat ik zo'n beest bijna aanrijdt. ik schrik me altijd rot als er weer eens ineens een geit voor mijn fietst springt en heel hard mekkert. De Ghanezen hebben daar wat op bedacht. als je een geit mee wilt nemen ofzo dan bind je gewoon zijn poten aan elkaar en stop je ze voor in het fietsmandje. soms ook mee op de scooter... gewoon op z'n kop tussen je voeten zetten. Dit tot grote ergenis van de geit want die mekkert alsof zijn leven er van af hangt (wat eigenlijk ook zo is) Soms zie je ook geiten boven op een bus staan of achter in de auto... het kan allemaal.

Ghanezen houden er ook van om een doktersbezoek zo lang mogelijk uit te stellen. ze lossen alles zelf op of gaan naar een medicijnman of iets dergelijks die er dan wat kruiden op smeert. Zo ook vorige week toen ons gastzusje van 8 der voet had verzwikt of gekneusd. hij was aardig dik geworden en moeder vond dat maar niets dus ging 2x per dag de zwelling wegdrukken. flink trekken en duwen aan die voet zodat hij beter werd. het kind schreeuwde zo hartverscheurend dat ik regelmatig aanstalten heb gemaakt om er wat van te zeggen maar mijn subtiele hints dat rust toch echt beter was werden niet gehoord. Jullie snappen natuurlijk wel dat mocht ik mezelf stoten of iets kneuzen, dat ik dat niet vermeld aan mijn gastgezin:D

Wat ook zoiets raars is, is als kinderen verkouden zijn. In NL houd je een zakdoek aan hun neus en laat ze snuiten. Hier hebben ze geen zakdoeken dus zuigen ze met hun mond het snot eruit. onwijs effectief want die neus gaat zo wel leeg maar ik ben erg blij dat deze gewoonte nog niet overgewaaid is naar nederland.:D

Ik heb deze week niet echt iets bijzonders gedaan. Janneke is ziek dus heb een paar dagen alleen gewerkt en verder rustig aangedaan. We hebben al bijna de hele week geen stroom en water dus het is heerlijk zweten op mijn kamertje. het is ondertussen ook kakkerlakkenfeest op het gat geworden waardoor we eigenlijk niet meer zo goed naar het gat durven 's avonds;) gelukkig kunnen we er allemaal wel om lachen en heb ik het hier dus nog prima naar mijn zin:D

ik heb eindelijk een nieuw fotokaartje maar omdat alle computers hier virussen hebben die het kaartje weer stuk kunnen maken zet ik geen foto's meer op de computer. dus jullie moeten nog 6 weekjes geduld hebben... dan kunnen jullie al mijn foto's komen bewonderen!

xxxx Annemiek

  • 14 Maart 2009 - 13:56

    Hanneke:

    Heej Meid!

    Wat een leuk verhaal, moest echt lachen om de geiten en het snot!

    Je maakt echt super veel mee daar!

    Balen van het stroom en water, begon je in Suriname al bijna te ruiken ;)

    Ik moet wel iets langer als 6 weken op de fotos wachten maar dat komt wel goed daarna!

    Liefs van Hanneke

  • 14 Maart 2009 - 14:12

    Annelot:

    Hee miekk,
    Leuk om weer een verhaal van je te lezen :)
    Wat is het daar toch anders..
    Op een gekneusde voet duwen en eraan trekken.. en met dat snot, jakkie haha
    Zielig dat er zo met het afscheid van kleine kindjes wordt omgegaan! Dat is hier gelukkig idd heel anders.
    Fijn dat je je nog steeds zo goed vermaakt! :D
    Veel plezier nog! Ben benieuwd over 6 weekjes naar je foto's :)
    Xxxx Lot.

  • 14 Maart 2009 - 14:47

    Wieke:

    leuk die weetjes en feitjes, hoewel...leuk is niet het goede woord..

  • 14 Maart 2009 - 15:22

    Carmenza:

    GADVERDAMME! Ik krijg al kokhalsneigingen als ik alleen maar hoor dat moeders de de neuzen van hun kids leegzuigen, moet je nagaan als het voor je neus gebeurd! Lekker is dat. Miek, neem die gewoonte maar niet over hoor! Ik zal zakdoeken voor je kopen zoveel als je wilt! ;)

    Rustig weekje achter de boeg dus, ook wel eens lekker toch... de tijd begint te vliegen! Ben al flink aan het aftellen eerlijk gezegd!

    Ik had het je vandaag al gesmst, heel Nederland is gisteren naar de terrassen gevlucht met dat lekkere weer! Het zat aardig vol, heerlijk! Nu spoel je weer bijna weg van straat door die rotregen, maar het kan natuurlijk niet gelijk feest zijn hier in Nl he!

    Kijk uit naar je terugkomt! :d

    Dikke kus!

  • 14 Maart 2009 - 16:30

    Annick:

    Wat vies! Ik was op de hoogte van de cultuurverschillen, maar dit snotverhaal is wel heel extreem, als ze dat van jou maar niet verwachten ;) Wel fijn dat je het lekker rustig aan kan doen. Kun je genieten van het zonnetje :) Die storm is zo te lezen ook weer een hele ervaring geweest. Je hebt iig geen tekort aan avonturen! Nou, nog 6 weken, het begint al op te schieten! Ben maar extra lief voor al die kindjes daar, want dat met die stokken vind ik toch wel heel verschrikkelijk! Kus Annick

  • 15 Maart 2009 - 07:42

    Milou:

    ha tante annemiek

    warom maak je geen nieuw
    gat:-) echt leuk dat je huis er nog staat;-)
    wij gaan vandaag met opa en oma en de honden naar het strand.

    xxx milou

  • 16 Maart 2009 - 08:33

    Bram & Daniëlle:

    Hey Miekske!

    Kzie dat je goed bezig bent!! Aan de slavenhandel!! Hoppa! :o
    Het zit in ons bloed he als blanke zijnde ;)
    Maar weer eens leuk om een verhaaltje van je te lezen met rare gewoontes van Ghana. Was mijn Ghanees in mijn mailtje van vorige keer goed?

    Veel succes en plezier daar nog!! Dikke kus Bram & Daniëlle

  • 16 Maart 2009 - 12:07

    Rianne:

    Hey Miek

    Mooi verhaal weer hoor! Behalve dat snotverhaal is een beetje te smerig, haha.
    Nog een kleine 6 weekjes en dan ben je weer lekker thuis! Eindelijk! Het heeft nu lang genoeg geduurt hoor, haha! Geniet er nog maar lekker van en tot snel.

    We bellen weer!

    X Rianne


  • 19 Maart 2009 - 08:48

    Linda:

    Miekieee!!!
    Ik merk dat ik steeds meer bezig ben met Ghana en met jullie natuurlijk!!
    Tot over 36 dagen (je wbj telt ook al af hahahaha)

    Kus Linda!
Annemiek

Actief sinds 10 Okt. 2006
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 146437

Voorgaande reizen:

08 April 2014 - 08 Oktober 2014

Als reisleidster in Marokko

14 Januari 2014 - 12 Februari 2014

Backpacken door Mexico

06 November 2013 - 15 December 2013

Rondreis Nepal

18 April 2013 - 08 Oktober 2013

Als reisleidster in Rhodos

03 April 2012 - 10 Oktober 2012

Als reisleidster in Portugal

23 Oktober 2012 - 04 Maart 2012

Als reisleidster in Egypte

20 Januari 2011 - 15 Mei 2011

Vrijwilligerswerk in Nepal

02 December 2008 - 25 April 2009

Vrijwilligerswerk in Ghana

04 Februari 2007 - 02 Juli 2007

Stage in Suriname

Landen bezocht: