Vuurwerk, Olifanten en Buiktyfus - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Annemiek Janssen ✝ In Memoriam - WaarBenJij.nu Vuurwerk, Olifanten en Buiktyfus - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Annemiek Janssen ✝ In Memoriam - WaarBenJij.nu

Vuurwerk, Olifanten en Buiktyfus

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

05 Januari 2009 | Ghana, Tamale

Halo Alemaal!
Allereerst een gelukkig nieuwjaar! Hoop dat iedereen een gezelige avond/nacht gehad heeft en op een goede manier 2009 ingeluid heeft. Ik heb oud en nieuw in ieder geval heel gezellig gevierd. Eerst samen met 7 andere vrijwilligers uit eten geweest om vervolgens richting kantoor te verhuizen om daar de avond door te brengen. we wilden met z'n 5en een taxi pakken naar kantoor aangezien we liever niet fietsend terug wilden 's nachts... hebben we niet zo heel goede ervaringen mee;) dus wij na 10 minuten wachten een heel klein taxitje aangehouden met de vraag of we er met z'n 5en in mochten. jahoor, geen probleem. dus ik en linda samen voorin. de taxichauffeur wilde liever dat ik bij hem op schoot kwam zitten dus toen ik dat in de gaten kreeg sprong ik snel bij linda op schoot. En ja meneer we zijn al getrouwd dus nee je kunt ons niet als vrouw nemen... helaas!
De verdere avond was lekker holands. We hebben lekkere hapjes meegenomen, spelletjes gespeeld, muziekje aan en zelfs wat vuurpijlen. terwijl we die aant afsteken waren (de mannen onder ons, want ik ben niet zo'n held wat vuurwerk betreft) kwam de buurman klagen. Hij kreeg t aan zijn hart van die knallen. Enigzins te begrijpen aangezien hier toen de verkiezingen in vole gang waren er en af en toe ook geschoten werd op sommige plaatsen. en het is moeilijk om het verschil te horen tussen een vuurwerkknal of een schot. dus we zijn uiteindelijk maar sterretjes aan gaan steken. Ondertussen belde mijn hele familie al om 10 uur om mij gelukkig nieuwjaar te wensen. erg lief maar ze hadden niet door dat het hier een uurtje vroeger is in plaats van een uurtje later! haha maar wel heel leuk om iedereen even te spreken. En na echt afgeteld te hebben en champagne geproost te hebben, had ik wel even een echt oud en nieuw gevoel!
Na een dagje relaxen zijn we vrijdag vertrokken naar Mole national park. Vrijdagochtend om 6 uur stonden linda en ik op het trotro station om kaartjes voor de bus te bemachtigen. De bus zou om 2 uur vertrekken maar we moesten echt op tijd aanwezig zijn. nou prima, wij om half 1 aanwezig en gewacht, gewacht, gewacht en rond uurtje of kwart over 4 vertrok de bus:) na 5 uurtjes hobbelen kwamen we aan bij het Mole Motel. het hotel in het park zelf. Snel wat kip met rijst naar binnen gewerkt en toen gaan slapen want de volgende dag stond een wandeltocht op het programma... om 7 uur 's ochtends.:)
Na kennisgemaakt te hebben met de gids zijn we gaan wandelen. Echt supergaaf. Ik voelde me net zo'n woudloper die dieren aant zoeken is. Al snel kwamen we verschillende dieren tegen. Een wild zwijn zoals Pumba als in de leeuwenkoning, heel veel soorten antilopen, apen, krokodilen en veel vogels. De gids vertelde regelmatig wat en we zagen veel sporen van olifanten. afgknauwde blaadjes, poep en voetsporen. Helaas kwamen we die dag geen olifant tegen maar de tocht zelf was echt gaaf. enigzins brak en hongerig kwamen we 2,5 uur later aan bij het restaurant waar we heerlijk ontbeten hebben en toen zijn we aan het zwembad gaan liggen.
Toen had ik echt een vakantiegevoel. Liggend op mijn ligbedje, uitkijkend op een geweldig natuurpark met een olifantendrinkplaats, veel dieren, mooie natuur, zonnetje erbij en niets anders doen dan liggen, lezen, zwemmen, eten, drinken, spelletjes doen en genieten van het uitzicht. Wat heb ik het toch slecht in het arme Afrika;)

Maar goed het blijft natuurlijk Afrika... dus terwijl ik heerlijk lig te genieten op mijn ligbedje roept ineens iemand: HEY EEN AAP! Nou niet zo maar een aap, een onwijs grote baviaan komt ineens achter me langs gerend... hij stopt, kijkt me aan en komt op me af gerend. nou vind ik apen normaal erg leuk, maar aangezien er nu geen glas voor zat zoals in blijdorp, schrok ik me echt rot! Dus nog voor ik op kon springen zie ik hoe die aap mijn pak sap wegtrekt en er mee weg rent. een stukje verder bijt tie t open en drinkt tie hem leeg. Brutale aap! ik vond het wel onwijs komisch om te zien maar het maakte me wel wat behoedzamer en ik keek toch regelmatig om mij heen. Het was ook niet bij het pak sap gebleven. Cola, koekjes, tomatenketchup, jam, boter en zelfs het kopje koffie van Linda waren niet meer veilig. Maar wel geweldig om te zien dat die dieren ook gewoon bij het zwembad rondlopen... dat geeft je wel echt een Afrika gevoel.
Wat ook weer echt Afrika is, is de vreemde logica die de ghanezen soms hebben. Zo hangt er netjes een trapje in het zwembad.. zonder treden. Zo mag je niet zwemmen als je vergiftigd bent en ook niet in je eentje. Zo moet je je lunch bestelen tijdens het ontbijt en je avondeten tijdens de lunch. Maar ach, als je dat soort dingen door hebt is daar best mee te leven en is het ook wel grappig.

De tweede dag begon ook weer met een wandeltocht. Dit keer met de hoop wel een olifant te zien. ditmaal een andere route en een andere gids. Weer heel veel dieren... misschien nog wel meer maar weer geen olifant. Maar toen we eenmaal goed en wel bij het zwembad lagen kwam er een olifant drinken bij de drinkplaats waarop we uitkeken. Hij ging zich ook lekker wassen en heerlijk zwemmen. Echt gaaf om te zien. Dus Dombo heb ik nu eindelijk echt in het 'echt' gezien!
ook de tweede dag bestolen door de brutale bavianen en weer heerlijk gerelaxed aan het zwembad.
Die dag vroeg naar bed want om 3 uur zou de wekker gaan. om 4 uur vertrok namelijk de bus naar Tamale... weer voorbij met het vakantiegevoel! De bus was er al, maar de buschauffeur lag nog heerlijk te slapen waardoor we pas tegen 5en vertrokken . Toen we wegreden viel het iedereen op dat de bus geen licht aan had. Die waren helaas kapot. Als je overdag rijdt niet zo erg, maar midden in de nacht op onverharde, onverlichte wegen niet heel veilig. Dus een ghanees pakt een zaklamp en schijnt vanuit het raam op de weg om zo grote kuilen, wilde dieren en tegenliggers te ontwijken. Hoe verzin je het! Maar sommige van de medepassagiers waren het hier niet mee eens en wilden graag levend thuiskomen... dus na wat klagen van sommige wachtten we toch maar even totdat de zon enigzins een beetje opkwam en toen reden we verder. We kwamen netjes op tijd aan in tamale.
Het was echt een topweekend! Ik ga er zeker nog een keer terug, maar dan met camera! wat alleen vervelend was, was dat ik onwijs last van mijn buik had. Dus ik was erg blij met de luxe van een wc want 10 x per dag boven een gat hangen is geen pretje. omdat het vandaag nog steeds niet over was en ik regelmatig koorts heb, heb ik me toch maar even laten testen op malaria en buiktyfus. malaria had ik gelukkig niet... buiktyfus helaas wel. Dat verklaart wel mijn buikpijn, hoofdpijn, duizeligheid, diaree en koorts die ik allemaal regelmatig had de afgelopen weken. Dus nu voor 2 weken aan de antibiotica en dan voel ik me vast stukke beter! Welkom in Afrika:D

Morgen weer een dagje werken. ben nu al een tijdje niet meer naar het weeshuis geweest in verband met verkiezingen, feestdagen en tripje dus heb er echt zin in! Wil me hier tenslotte ook wel nuttig maken!
Ook komt vanacht een nieuwe groep vrijwilligers aan die we morgen verwelkomen met een etentje bij een restaurantje. Ook daar heb ik zin in!Nieuwe mensen is altijd wel gezellig aangezien er ook een aantal in Januari of februari vertrekken en ik hier nog wel een tijdje zit.

Ondanks de tyfus gaat het prima met me! ik hoorde dat veel mensen mij post hadden gestuurd. ik heb ondertussen een aantal kaarten ontvangen... superleuk!!! Echt heel leuk om te lezen en ze hangen nu mooi op mijn kamer;)

Liefs Annemiek

  • 05 Januari 2009 - 15:10

    Wieke:

    jippie weer een berichtje van miekie :)

    hoop dat m'n lange brief ook eindelijk eens is aangekomen?

    lijkt me ook leuk die jungletocht! en daarna lekker bijkomen aan het zwembad. hoe verzin je het ja, een trapje zonder treden hhaha!

    hoop dat je snel baat zal hebben bij die antibiotica. (GEZOND 2009 gewenst ;)

    ga maar snel weer voor lachende gezichtjes bij de kids zorgen. horen we binnenkort wel weer hoe het daar gaat hoop ik.

    liefs, Wiek


  • 05 Januari 2009 - 15:28

    Bram & Daniëlle:

    Hey Baviaan!

    Jij ook nog een gelukkig én GEZOND 2009!! ;)

    Super cool zon jungletoch!
    Doe de rest van die brutale aapjes maar goed verwennen!

    Kus
    Bram & Daniëlle

  • 05 Januari 2009 - 15:38

    Hanneke:

    Wat leuk weer van je te horen!!
    Nogmaals een heel gelukkig 2009!
    Hoop dat de antibiotica snel aanslaat en je ook een gezond nieuw jaar hebt!
    Ik moest echt lachen toen ik je bericht las!
    Je kunt echt leuk schrijven.... haha die apen! :)
    Ben al benieuwd naar de foto van dombo ;)

    Veel succes en plezier weer bij het weeshuis!

    Liefs Hanneke

  • 05 Januari 2009 - 16:17

    Annelot:

    Hee miek!!
    Allereerst ook de beste wensen voor 2009!!
    Dat het een mooi, gelukkig, gezond en liefdevol jaar mag worden!
    Vervelend dat je ziek bent! Wel fijn dat je nu eindelijk weet wat het is en er antibiotica voor hebt :)
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt! Succes :)
    Kuss Lott

  • 05 Januari 2009 - 17:31

    Annick:

    Miekske! Het klinkt echt heerlijk. Als ik hier de sneeuw uit mijn raam zie, dan ben ik heel jaloers dat ik niet lekker aan een zwembadje lig tussen de bavianen :D Hahaha... wat een avontuur! Wel vervelend dat je zo'n last hebt van je buik, maar hopelijk komt dat snel weer goed. Jij ook een heel gelukkig en vooral gezond 2009 toegewenst! Kus Annick

  • 05 Januari 2009 - 19:46

    Chantal :

    Hoi miek,

    Als eerste een gezond, spetterend en gelukkig 2009 !!

    Wat gaaf joh, dat je die tocht heb gemaakt. haha lekker tussen de aapjes :P ik zou me er niet echt veilig voelen denk ik :)

    Maar goed we zijn superblij te horen dat het toch goed met je gaat en dat je het nog steeds naar je zin hebt. jammer van je buikje, maar hoop dat het snel weer beter gaat met je !!

    Nichtje, ik wens je nog een super tijd daar, maar denk wel dat dat gaat lukken !!

    Groetjes XxXxXxX Chantal en de rest !!

  • 06 Januari 2009 - 17:13

    Eline :

    ik misje ontzetend. ben jij niet bamg dat ze op julie gaan schieten.

    :) eline

    P.S. hoe kom je aan die smyli`s of hoe je het ook schrijft

  • 06 Januari 2009 - 18:28

    Cocky:

    Hoi Annemiek, de beste wensen voor 2009! Hopelijk ben je weer snel beter.Wat een leuke trip heb je gemaakt. Geniet van de komende tijd, liefs Cocky.

  • 06 Januari 2009 - 18:40

    Milou:

    die aap is tog best groot? heeft dombo echt flapooren;-)

    xxx milou:-)

  • 07 Januari 2009 - 17:50

    Flo:

    Hee Miek, mooi verhaal zeg! Wat een aparte dingen heb je allemaal al meegemaakt, heb heel hard gelachen om die brutale apen bij het zwembad. En super dat je al die bijzondere beesten hebt gezien.
    Wel vervelend dat je buiktyfus hebt.. hoop dat je er met die antibiotica snel weer bovenop bent en weer helemaal kunt genieten van je tijd in Ghana.
    Veel succes met werken in het weeshuis, en dat plan van individuele aandacht (las ik bij lin) klinkt hartstikke goed! Dat verdienen die kindjes wel en aan jou hebben ze dan een goeie!

    Nou meid, ik wacht weer op je volgende verhaal!

    Liefs xx
Annemiek

Actief sinds 10 Okt. 2006
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 146437

Voorgaande reizen:

08 April 2014 - 08 Oktober 2014

Als reisleidster in Marokko

14 Januari 2014 - 12 Februari 2014

Backpacken door Mexico

06 November 2013 - 15 December 2013

Rondreis Nepal

18 April 2013 - 08 Oktober 2013

Als reisleidster in Rhodos

03 April 2012 - 10 Oktober 2012

Als reisleidster in Portugal

23 Oktober 2012 - 04 Maart 2012

Als reisleidster in Egypte

20 Januari 2011 - 15 Mei 2011

Vrijwilligerswerk in Nepal

02 December 2008 - 25 April 2009

Vrijwilligerswerk in Ghana

04 Februari 2007 - 02 Juli 2007

Stage in Suriname

Landen bezocht: