Storm in Ghana - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Annemiek Janssen ✝ In Memoriam - WaarBenJij.nu Storm in Ghana - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Annemiek Janssen ✝ In Memoriam - WaarBenJij.nu

Storm in Ghana

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

14 Maart 2009 | Ghana, Tamale

Hooi!

ik weet dat ik jullie altijd lekker maak met het warme weer hier maar ook hier kan het wel eens slecht zijn. 2 avonden heeft het onwijs gestormd.tijdens het eten begon het ineens keihard te regen dus zijn Janneke en ik met ons bordje rijst maar naar binnen gevlucht. de regen op de golfplaten daken klonk daardoor nog net even wat harder en de wind zorgde ervoor dat de regen heerlijk naar binnen ging. ik als angsthaas vertrouwde het niet helemaal en hoopte dat ons huis zou blijven staan. Die angst was niet helemaal voor niets want toen ik de volgende dag naar mijn werk fietste zag ik dat hele huizen weggewaaid waren en daken eraf gerukt waren.

Op het schooltje heb ik ondertussen een nieuwe ' vriend' een van de kinderen die ik bijles geef wilde graag mijn vriend zijn en doet nu alles voor me. hij zet mijn fiets weg, draagt mijn stoel en gooit mijn afval weg... ik vrees dat dat in NL niet voor mij gedaan wordt;)
Op het schooltje zijn ook 2 nursery klassen. dat is vergelijkbaar me teen peuterspeelzaal. veel kinderen hebben moeite om afscheid te nemen van hun ouders en in Nl wordt daar dan heel lief mee omgegaan. hier niet.... ff met de stok erover heen en schreeuwen dat ze stil moeten zijn. erg zielig, die kindjes zijn vaak pas een jaar of 2.

Ik heb volgens mij al wel eens verteld dat hier heel veel geiten en schapen rondlopen. die steken dus ook regelmatig de weg over waardoor het dus wel eens voor komt dat ik zo'n beest bijna aanrijdt. ik schrik me altijd rot als er weer eens ineens een geit voor mijn fietst springt en heel hard mekkert. De Ghanezen hebben daar wat op bedacht. als je een geit mee wilt nemen ofzo dan bind je gewoon zijn poten aan elkaar en stop je ze voor in het fietsmandje. soms ook mee op de scooter... gewoon op z'n kop tussen je voeten zetten. Dit tot grote ergenis van de geit want die mekkert alsof zijn leven er van af hangt (wat eigenlijk ook zo is) Soms zie je ook geiten boven op een bus staan of achter in de auto... het kan allemaal.

Ghanezen houden er ook van om een doktersbezoek zo lang mogelijk uit te stellen. ze lossen alles zelf op of gaan naar een medicijnman of iets dergelijks die er dan wat kruiden op smeert. Zo ook vorige week toen ons gastzusje van 8 der voet had verzwikt of gekneusd. hij was aardig dik geworden en moeder vond dat maar niets dus ging 2x per dag de zwelling wegdrukken. flink trekken en duwen aan die voet zodat hij beter werd. het kind schreeuwde zo hartverscheurend dat ik regelmatig aanstalten heb gemaakt om er wat van te zeggen maar mijn subtiele hints dat rust toch echt beter was werden niet gehoord. Jullie snappen natuurlijk wel dat mocht ik mezelf stoten of iets kneuzen, dat ik dat niet vermeld aan mijn gastgezin:D

Wat ook zoiets raars is, is als kinderen verkouden zijn. In NL houd je een zakdoek aan hun neus en laat ze snuiten. Hier hebben ze geen zakdoeken dus zuigen ze met hun mond het snot eruit. onwijs effectief want die neus gaat zo wel leeg maar ik ben erg blij dat deze gewoonte nog niet overgewaaid is naar nederland.:D

Ik heb deze week niet echt iets bijzonders gedaan. Janneke is ziek dus heb een paar dagen alleen gewerkt en verder rustig aangedaan. We hebben al bijna de hele week geen stroom en water dus het is heerlijk zweten op mijn kamertje. het is ondertussen ook kakkerlakkenfeest op het gat geworden waardoor we eigenlijk niet meer zo goed naar het gat durven 's avonds;) gelukkig kunnen we er allemaal wel om lachen en heb ik het hier dus nog prima naar mijn zin:D

ik heb eindelijk een nieuw fotokaartje maar omdat alle computers hier virussen hebben die het kaartje weer stuk kunnen maken zet ik geen foto's meer op de computer. dus jullie moeten nog 6 weekjes geduld hebben... dan kunnen jullie al mijn foto's komen bewonderen!

xxxx Annemiek

• 04 April 2009 - 11:55

Carmenza:

Zal wel gek zijn, weer terug in Nederland... Ik vind het een gek idee in ieder geval, dat ik nu op mijn werk zit en ik weet dat jij thuis bent! Ik kom zo om 17.00u even langsrijden om een dikke knuffel te geven!
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 04 April 2009 - 15:31

Sanne En Carline:

Heey Annemiek!
    Hoe gaat het met je? Hadden van Janneke al gehoord van je smsje, dat je goed thuis bent gekomen. Fijn om terug te zijn? Ook wel heel gek, of niet? Heel veel beterschap, sterk maar ff goed aan en we gaan nog een keertje meeten!
    Liefs, Carline en Sanne
Annemiek