Pannenkoeken en onafhankelijkheidsdag - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Annemiek Janssen ✝ In Memoriam - WaarBenJij.nu Pannenkoeken en onafhankelijkheidsdag - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Annemiek Janssen ✝ In Memoriam - WaarBenJij.nu

Pannenkoeken en onafhankelijkheidsdag

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

07 Maart 2009 | Ghana, Tamale

Hallo allemaal!

Hier weer een klein berichtje vanuit Tamale. Ik ben lekker druk bezig met werken, gezellig doen met andere vrijwiligers, spelen en kletsen met me gastzusjes en broertjes, dagjes zwembad enz...

Woensdag hebben we pannekoeken gebakken in het gezin, tot grote vreugde van alle gastkindjes:D Ze hadden er al een paar keer om gevraagd dus we dachten we zulen ze eens verwennen (en onszelf natuurlijk ook;)) Ze hebben hier helaas geen doosjes met pannekoekenverslag dus moesten we zelf wat ingredienten in een bak doen en mixen. bij gebrek aan een weegschaal en maatbeker ales maar op de gok gedaan:) Daarna alles in een pannetje en op een kolenpotje gebakken. Met een flinke lading suiker smaakte het best goed! en de kinderen zaten er van te smullen!

Vrijdag was het onafhankelijkheidsdag. Ghana is nu 52 jaar onafhankelijk van Engeland en dat werd uitgebreid gevierd. Om kwart voor 7 's ochtends zaten we al op de fiets richting de stad (jaja het leven begint hier op tijd;) ) Op een groot plein met tribunes kwamen allemaal belangrijke mensen bijeen om het te vieren. er werd gemarcheerd door politie, leger, scholen en andere belangrijke mensen. De 'chief' werd met veel respect binnen gebracht en ook de minister reed een ere rondje. Erg leuk om gezien te hebben en te ghanezen vonden het ook erg leuk om een groep blanke op de tribune te zien zitten;)

Daarna naar een zangwedstrijd voor kinderen gegaan. we hoorden dat het erg leuk zou zijn en om 12 uur zou beginnen. het begon een paar uur later en het was geen zingen maar playbacken. Vol overgave deden de jongeren verschilende rappers en andere artiesten na. het zag er niet uit maar we hebben in ieder geval veel kunnen lachen:D

Veel mensen vragen mij hoe mijn dag er hier uit ziet... dus ik zal het eens even kort vertellen:
Ik word gewoonlijk rond 6 uur wakker van de geiten onder mijn raam, de haan die kraait en door de warmte. dan krijg ik heet water zodat ik thee kan drinken en een stuk brood. dat eet ik op en ik fiets naar me werk waar ik rond 8 uur ben. ik geef tot 10 uur bijles aan de kinderen vanaf een jaar of 7/8 en daarna geef ik groepjes kleuters les samen met Janneke.
Rond 12 uur ben ik klaar en fiets ik naar kantoor. onderweg kop ik wat te eten, meestal brood, yam of gebakken banaan. dat eet ik op kantoor op en daar komen veel vrijwiligers ff eten of ff kletsen. erg gezelig!
Daarna ga ik meestal naar de stad, naar het internetcafe of gewon naar huis om te wassen of even niets te doen.
Aan het einde van de middag bereid ik het bijles voor de volgende dag voor en ga ik douchen (als de douche het doet) of gooi ik even een emmer water over me heen:D
Na 6en ga ik meestal buiten zitten om wat met de kinderen te spelen of te kletsen. Ook moet ik vaak als model zitten als ze mijn haar weer eens in een erg mooi model willen brengen!
Meestal krijgen we ergens tussen 7 en half 8 eten. Janneke en ik eten nu gewoon buiten omdat het binnen te warm is.
Na het eten gaan we soms nog wat drinken met andere vrijwilligers of we blijven thuis en kletsen nog even of ik ga even lezen en rond half 9 lig ik al weer in mijn bed:D

Zo zien mijn dagen er ongeveer uit. ondertussen maken we natuurlijk elke dag van alles mee en gaan we regelmatig weekendjes weg of andere dingen doen maar dan hebben jullie een beetje een beeld van mijn leven hier.

Ik hoorde dat het bij jullie nog erg koud is... ik zal alvast wat warme lucht richting NL blazen zodat het er over 7 weken een stukje warmer is:D

liefs... Annemiek

  • 07 Maart 2009 - 13:32

    Chantal :

    Hou Nichtje,

    wat een verhaal weer, erg leuk om weer te lezen. je maakt genoeg mee daar, en ben nog altijd blij dat je het nog steeds naar je zin hebt daar.
    je verveelt je in ieder geval niet.

    nu heb ik inderdaad een idee hoe je dagindeling eruit ziet daar.
    ik hoop dat je nog een paar top weken krijgt daar, en geniet van alles nog waar je nu mee bezig bent.

    wou je nog ff bedanken voor je leuke kaartje dat je gestuurd had.

    er komt ook weer een kaartje van ons jou kant op, dus je ziet hem wel een keer verschijnen :)

    geniet er van nichtje !!

    Groetjes Uit Brabant
    XxXxXxX

  • 07 Maart 2009 - 13:41

    Linda:

    hej Miek,

    Ik kan me echt niet meer voorstellen dat het daar zo warm is dat je niet eens meer binnen kan eten.. Ik zit nu met een dik fleecevest van mn moeder aan omdat ik het zo koud heb. Zo raar!

    Eindelijk de pannekoeken gebakken dus :) Mooi dat ze zo lekker smaakten!
    Ik kan de installatiecd van mn scanner niet meer vinden, maar ik ga de fotos gewoon proberen te scannen bij vriendin die wel een scanner heeft en dan stuur ik ze per post naar jou toe, dan kan je ze aan Salwa en Baba geven ofzo.

    Veel plezier nog daar!

    Dikke kus Linda

    ps. klinkt wel lekker he, nog maar 7 weekjes :D

  • 07 Maart 2009 - 13:57

    Wieke:

    Miek!
    heb je verjaardagspost gekregen zojuist :D
    echt superliefleuk dat je daar aan gedacht hebt en wat goed getimed, want hij is dus op tijd.

    ontvang je post van uit Nederland nu meestal wel, want dan doe ik nog een keer een poging?
    zoniet,blijf ik je lekker mailen.

    Ha, wat klink je gestructureerd 'Wieks' met de weergave van je dagprogramma ;) fijn hoor :).

    mijn ritme is een btje het omgekeerde van dat van jouw. ik leef smiddags/ savonds en snachts en slaap vooral sochtends. Als ik niet naar college hoef of vroeg moet werken natuurlijk he.
    maar ik heb dan ook lichtwerende gordijnen en geen haan of geit onder aan m'n raam. wat een luxe...

    xx Wiek


  • 07 Maart 2009 - 19:09

    Carmenza:

    DOE DAT MIEK! flink blazen, laat ons ook maar is meegenieten van dat warme weer! :D Al hebben wij de afgelopen week ook niet hoeven klagen. Er kwam zelfs even een terras gevoel boven borrelen bij me! Nog 7 weken, het klinkt zo lang maar als ik bekijk hoe snel die andere weken zijn gegaan, sta je straks al weer floeps voor m'n neus. Je komt terug in de mei-vakantie hé? De ardennen wacht dan op mij, maar omdat ik nu geen stage kan lopen vrees ik in die week terug te moeten komen om mijn uren in te halen. Dus jawel, Menza staat dit keer ook op het vliegtuig om je als allereerste (oké vooruit, Christiaan zou misschien mogen voorkruipen) een dikke knuffel te geven! Dus jij werkt maar tot 12 uur? Ohohoh, wat een leventje toch! Als je verhaal te lezen geniet je nog steeds erg van het Ghanese leven, en wordt het allemaal iets normaler voor je. Fijn om dat te horen! En de frisse douche die je nu weer kunt nemen is ook prettig voor je, ik begon je hier onderhand al te ruiken ;)

    Ik mis je!
    Dikke kus Menza

  • 08 Maart 2009 - 09:53

    Saar:

    He Miek,

    Dat klinkt bekend een haan die kraait op de vroege morgen! Misschien moet je als je terug thuis bent ook maar eens overwegen om zo'n leuk beestje te nemen ;)

    Tegen een beetje zon hierheen blazen heb ik geen bezwaar. Heb gister slippers gekocht, dus zou leuk zijn als ik die binnenkort kan dragen!

    7 weken nog maar, de tijd vliegt voorbij!!

    Veel plezier nog!

    Kus

  • 08 Maart 2009 - 17:53

    Christiaan:

    Schat!

    Die warme lucht die je al eerder opgestuurd had is wel lang onderweg geweest uit Ghana, begint nu langzamerhand pas wat warmer te worden.. Vond het leuk je weer ff gesproken te hebben gister :)

    Liefs,
    Xxx

  • 09 Maart 2009 - 00:27

    Hanneke:

    Heej Meis!

    Wij hebben hier ook al pannenkoeken gebakken, kan me voorstellen dat de kinderen er van genoten hebben!

    En een kraaiende haan daar heb ik hier in Suriname ook wel last van hoor ;) Maar als jij klaar bent met werken hoef ik vaak pas te beginnen dat schilt.

    Leuk je dagindeling te weten, klinkt zo best eenzijdig ;) maar volgens mij is het dat inderdaad niet en maak je verder genoeg mee!

    Mijn weekend in Brownsberg was super!
    Nu regent het alleen al de hele avond dus die zon kan ik ook wel gebruiken :)

    Heb je niet mee gedaan met de playback wedstrijd, jammer hoor! ;)

    Genietse nog meid voor de komende 7 weken!

    Liefs Hanneke

  • 10 Maart 2009 - 21:27

    Carmenza:

    XXXXXXXXXX

  • 11 Maart 2009 - 17:26

    Lisette:

    Hej Annemiek!

    Bedankt voor je kaartje, superleuk!
    Hoe is het daar meid? Ben benieuwd naar je ervaringen daar in het lesgeven ;), misschien heb je nog tips voor hier voor mij ;)!

    Geniet ervan en tot snel!

    Liefs, Lisette & Patrick
Annemiek

Actief sinds 10 Okt. 2006
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 146437

Voorgaande reizen:

08 April 2014 - 08 Oktober 2014

Als reisleidster in Marokko

14 Januari 2014 - 12 Februari 2014

Backpacken door Mexico

06 November 2013 - 15 December 2013

Rondreis Nepal

18 April 2013 - 08 Oktober 2013

Als reisleidster in Rhodos

03 April 2012 - 10 Oktober 2012

Als reisleidster in Portugal

23 Oktober 2012 - 04 Maart 2012

Als reisleidster in Egypte

20 Januari 2011 - 15 Mei 2011

Vrijwilligerswerk in Nepal

02 December 2008 - 25 April 2009

Vrijwilligerswerk in Ghana

04 Februari 2007 - 02 Juli 2007

Stage in Suriname

Landen bezocht: