Hello Hello Hello! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Annemiek Janssen ✝ In Memoriam - WaarBenJij.nu Hello Hello Hello! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Annemiek Janssen ✝ In Memoriam - WaarBenJij.nu

Hello Hello Hello!

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

10 December 2008 | Ghana, Tamale

Hello Hello Hello.... dat is iets wat ik zo ongeveer de hele dag door hoor. Alle kinderen vinden het geweldig om dat te roepen naar ons. Ook nog iets van Salaminga erachter, wat blanke betekent. Erg lief soms, ook erg irritant af en toe. haha
Ik ben nu een paar daen in Tamale en begin me her echt al een beetje thuis te voelen. vooral in de buurt van het Guesthouse waar we de afgelopen nachten geslapen hebben. Donderdagavond zijn we gaan eten met aneren vrijwilligers. lekker westers eten, hamburger met friet:) Erg lekker na 2 dagen droog brood.
Vrijdag zijn we naar de Kidz Active school gewees, een school die door vrijwillig afrika is gebouwd. Een erg mooi gebouw en leuk geschilderd... al ligt de school onwijs er weg en moesten we erg veel heuvels op fietsen. De mensen die mj een beetje kennen weten dat ik niet zo van fietsen houd... en ik heb ondervonden dat heuvel op in 40 graden nog minder leuk is! Dus voor diegene die hoopten dat ik hier aan zou komen... vergeet het maar. Als je wilt afvallen moet je serieus naar Ghana gaan!
Daarna zijn we naar een enorm stadion gegaan. Gebouwd voor afikaans voetbal iets. Echt belachelijk groot en duur en erg vreemd als er omheen krotjes en hutjes staan. Maar diegene die ons rondleidde was er erg trots op dus kregen we elk hoekje te zien en heb ik zelfs nog ff een wedstrijdje gesprint met Mutela (die onze introductie doet)
En daarna hebben ik en Linda ff pepernoten gegeten om toch maar even het sinterklaasgevoel te krijgen:) haha we blijven hollanders natuurlijk.
Gister avond hebben we bj de lokale bevolking gegeten. Erg luk om te zien hoe ze het maken en hoe ze wonen. Veel mensen wonen hier nog echt in hutjes gemaakt van water zand en een dak van gedroogd gras. heel bijzonder. Het eten werd gemaakt van Yam, en twee soorten soep. Pinda soep en soort tomaten soep. De yam (een soort aardappel) wordt gekookt en met vijzel plat gesampt. Ook wij mochte het natuurlijk even proberen maar met mijn kippenkraht kwam er weinig vooruitgang in... dus na dat ik even heel hard uitgelachen werd nam die vrou het maar weer ove... nou respect voor haar hoor!
Het gerecht heet Fufu en je het ziet er uit als een plakkerige deegbal waar je met je rechterhand (links mag je niet gebruiken, daar hoor je je billen mee af te vegen;)) een stuk mee af moet trekken en in de soep dopen om vervolgens op te eten. Niet echt vies maar het zal niet mijn favoriete gerecht worden:)
Daarna lekker mijn bed ingedoken want mijn maag moet nog steeds wennen aan eten... helemaal dit eten.
Vandaag zijn we voor het eerst naar ons gastgezin geweest. Super locatie... vlakbij internetcafe, en precies tussen het kantoor van de org. en het centrum in...goed te doen dus!
Als je er hen fietst gaat de verharde weg over in een zandweg... overal staan huizen, krotjes en hutjes en er lopen zo'n paar honderd geiten rond. ook ligt er overal afval en zie je heel veel kinderen. Ons huis bestaat uit een binnenplaats waar allemaal kamer aan grenzen. Het is wel een stenen gebouw met een golfplaten dak. Linda en ik hebben ieder een eigen kamer. Eerst een verandahok achtig iets waar ik me fiets kan zetten, daarna weer een deur en dan mijn kamer. een matras op de grond, een stoel en een soort bijzettafeltje. opzich best netjes.
Ons gastmoeder heette ons meteen welkom en we hebben iets van 6 kinderen ofzo. We hebben geen wc en ons werd aangeraden een emmer te kopen, daar een zakje in doen en dan op je kamer of in de veranda te poepen en dat te legen in het gat. Haha dit wordt nog wat... maar we zullen zien wat het gaat worden. De douche doet het schijnbaar soms wel en soms ook een week niet. daarom hebben we een emmertje gekregen om ons te wassen. Back to basic! Gelukkig kunnen wij er wel om lachen... iets wat we ook maar moeten blijven doen denk ik zo:)
Na kennis gemaakt te hebben zijn we naar Djembee les gegaan. Echt superleuk! We gaan voortaan elke week Djembeeles volgen met de andere nieuwe vrijwilligers. Dus in NL kan ik straks gaan optreden met koninginnendag in het park:p
Daarna zijn we naar het zwembad geweest... echt geweldig om even af te koelen.
Straks voor het eerst eten bij het gastgezin... ze schijnen wel lekker te koken en speciaal voor ons andere dingen te koken enzo! :)Ben benieuwd!
Dus het gaat nog steeds super goed met me. Het weinige eten en de warmte breekt je soms wel ff op maar daarom gaat hier (in ieder geval de meeste vrijwiligers) om 8 uur al naar bed.
De verkiezingen zijn morgen dus we moeten tot en mt de uitslag binnen blijvn... woensdag mogen we weer naar buiten dus we kunnen de komende dagen goed kennis maken in het gezin.
Bedankt voor alle leuke reacties! Echt super leuk om te lezen.
Groetjes xxxx Annemiek

  • 10 December 2008 - 17:35

    Sarah:

    He miek,

    Weer een mooi verhaal! Hierbij vergeleken was Suriname een luxe land?!

    Veel plezier nog!

    kus

  • 10 December 2008 - 18:59

    Chantal :

    Ik had eerst het andere verhaal gelezen, snapte het niet helemaal ;) blond he :D haha

    maar super weer hoe je je verhaaltjes altijd vertelt. heel leuk om zo weer op de hoogte te komen !!

    ik wens je nog heeeeel veel plezier, en succes met alles wat je nog ga doen, nichtje !!

    Dikke Kus Chantal

  • 10 December 2008 - 19:00

    Chantal :

    op de hoogte te blijven :P moest het zijn haha, je snapt me wel he :D haha

    Xxxxxx
Annemiek

Actief sinds 10 Okt. 2006
Verslag gelezen: 165
Totaal aantal bezoekers 146437

Voorgaande reizen:

08 April 2014 - 08 Oktober 2014

Als reisleidster in Marokko

14 Januari 2014 - 12 Februari 2014

Backpacken door Mexico

06 November 2013 - 15 December 2013

Rondreis Nepal

18 April 2013 - 08 Oktober 2013

Als reisleidster in Rhodos

03 April 2012 - 10 Oktober 2012

Als reisleidster in Portugal

23 Oktober 2012 - 04 Maart 2012

Als reisleidster in Egypte

20 Januari 2011 - 15 Mei 2011

Vrijwilligerswerk in Nepal

02 December 2008 - 25 April 2009

Vrijwilligerswerk in Ghana

04 Februari 2007 - 02 Juli 2007

Stage in Suriname

Landen bezocht: