Eindelijk weer internet - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Annemiek Janssen ✝ In Memoriam - WaarBenJij.nu Eindelijk weer internet - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Annemiek Janssen ✝ In Memoriam - WaarBenJij.nu

Eindelijk weer internet

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

13 Mei 2007 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal


Door een of ander defect in een kabel in frans Guyana, heeft heel Suriname al kei lang geen internet. Vandaag doet tie het eindelijk weer maar de kans dat het morgen weer slecht is, is aanwezig:) Ik had vorige week een verslag getypt om erop te zetten maar dat is dus niet gelukt. dus bij deze, alsnog het verslag van vorige weken.
Ook nog even sorry voor alle mensen die mij gemaild hebben, ik ben jullie niet vergeten maar kon dus niet terug mailen! ook bellen en smsen is een ramp want je moet het eerst 10 x proberen voordat de verbinding het doet. Lang leve Suriname!!!

Aangezien ze in Paramaribo een hele tijd geen internet hebben gehad is mijn bericht iets wat vertraagd:)

Het zijn rare weken geweest. Er is van alles gebeurd en ik heb van alles gedaan. In de week dat Maurice er was had moeder natuur bedacht om de regentijd is te laten beginnen. Nou dat hebben we geweten. De hele stad stond blank. Ook onze straat. Aangezien we moeilijk thuis konden gaan zitten omdat het regende (wat veel Surinamers achteraf wel hadden gedaan) gingen we toch maar naar salsa les. De belde een taxi maar die wilde toch wel eerst weten waar we heen moesten. Gelukkig kon hij wel naar salsa les rijden. We mochten mee in de auto alleen “er zit wel een beetje water in de auto” haha. Ja dat was inderdaad. Maar goed, eenmaal bij salsa aangekomen bleek dat de leraar niet kon komen dus na wat gegeten te hebben zijn we met de bus naar huis gegaan. Toen zagen we echte wateroverlast. Hel straten zover onder water dat het bij mensen binnen stond. Auto’s die tot halverwege de deur onder water stonden of zelfs begonnen te drijven door een golf. Ik kan me goed voorstellen dat er in zo’n land wel eens overstromingen zijn.
Ook in onze straat stond het water er goed in. Tot aan onze knieën waren we nat. Maar goed, rok omhoog en lopen (zwemmen). We konden er allemaal wel om lachen maar waren maar al te blij dat het niet binnen liep.

Ik en Maurice zouden eigenlijk 5 dagen naar het binnenland gaan maar dat ging op het laatste moment niet door. Gelukkig kon ik nog snel een andere trip regelen waardoor we toch even weg zijn geweest.
Woensdag zijn we vertrokken naar Brownsberg. Dat is een soort van natuurreservaat op een berg met veel watervallen. We hebben daar veel gewandeld en geklommen en onder de watervallen gestaan. Naar beneden lopen was best te doen, soms wat glad waardoor iedereen wel een x is uitgegleden. Alleen op de terugweg moest je weer naar boven. Dat was best zwaar af en toe :) onderweg zijn we nog gifkikkers en brulapen tegen gekomen en allerlei vruchten en planten die we gegeten hebben.
De tweede dag werden we opgehaald met een bus en werden we gedropt in Atjonie. Een plaatsje aan de Saramaccarivier. Vanuit daar gingen we met de eigenaar van het eiland Tang Luku (waar we zouden slapen) met een bootje verder. Op het eiland aangekomen mochten we een hutje uit kiezen. Het was een vakantie eiland waar een man, vrouw en hun kinderen wonen. Omdat we maar met z’n 2en waren konden we elk hutje kiezen die we wilden.
’s Avonds werd mijn haar meteen ingevlochten door een van de kinderen en ze wilden allemaal op de foto. Alles aan ons was interessant. Ook hebben we Saramaccaans geleerd zodat we de volgende dag goedemorgen en goedemiddag konden zeggen.
Ook hebben we nog een enorme vogelspin gezien in een hutje waar we die avond even zaten. Ik heb t al niet op kleine spinnen in NL en al helemaal niet op die grote met haren. Nee mijn spinnenfobie is nog niet verdwenen.
De volgende dag zijn we dorpjes gaan bezoeken. De dorpjes zagen er armoedig uit. Ze leven van de visvangst, de jacht en de vruchten van de bomen. De vrouwen wassen half naakt kleren in een rivier en zijn aan het vissen. Kleine kinderen lopen naakt rond en helpen mee met wassen. Ze slapen in hangmatten en koken op zelf aangemaakt vuur. Heel bizar allemaal. Heel mooi om te zien maar het lijkt net alsof je in de tijd terug gaat.
Met het vliegtuig zijn we terug gegaan naar Paramaribo. Ook super om een keer mee te maken. Een klein vliegtuigje voor 6 mensen inclusief piloot. Je vliegt laag dus je had een mooi uitzicht.
Het was een hele leuke trip en zou al die dingen niet snel vergeten.
Zondag is Maurice weer naar huis gegaan. ’s Ochtends hebben we nog een rondleiding genomen in Fort Zeelandia en ’s avonds heb ik hem naar het vliegtuig gebracht.

Ondertussen ben ik weer begonnen op stage. Na 2 weken vrij heb ik de kinderen wel gemist en vond het ook leuk om weer op het kinderhuis te zijn. Ik heb weer genoeg te doen dus ik vermaak me wel.Ook heb ik weer afgedanst en ben geslaagd dus zit nu in de gevorderde cursus van Salsa!
Het weer is hier nu met vlagen goed en slecht. soms ineens de hele dag regen, overstromingen en hele dag geen water of stroom, en andere dasgen stralend weer! heel bizar.

Komende tijd zal ik veel stage lopen en over een maandje komen mijn Rianne en Sjaak al weer langs! De tijd vliegt voorbij en ik besef me dat ik over 7 weken al weer thuis ben. Maar tot die tijd ga ik nog lekker genieten!

Ohja, ik heb ondertussen de foto's van Blanche marie, Afdansen (van de 1ste x) en Uit in maart erop gezet. De overige foto's komen zodra internet het weer wat beter doet!

Groetjes en Kus

Annemiek

  • 13 Mei 2007 - 20:30

    Carmenza:

    Yes, verhaaltje van Miek! Ga em gelijk lezen! Dikke kus!

  • 13 Mei 2007 - 20:36

    Carmenza:

    Nog maar een berichtje van mij :D Super! Over een maandje weer bezoek in het verre Suriname! Leuk!
    Ik mis je..... 7 weken! De tijd vliegt echt!
    Kusje

  • 13 Mei 2007 - 20:42

    Hanneke.:

    HeejHeej,

    Ja over de komst van Maurice had ik al veel gelezen in zijn verslag, maar weer een hele mooie leuke uitstap dus!!
    Is weer eens wat anders zwemmend naar je huis dan lopen :) haha
    Gefeliciteerd met je nieuwe diploma van het salsa dansen echt leuk! Succes met de nieuwe cursus!
    Normaal zou ik een klein spinetje uit de wc wel weggehaald hebben haha ;) maar heb hem gezien op de foto en die is me toch ook iets te groot en te harig :P

    Ja is maar goed ook dat de tijd voor bij vliegt want dan zie ik je over 7 weken weer :) haha maar geniet idd nog van die 7 weken, want voor je het weet is het dus voorbij!

    Dikke kus!! van Hanneke

  • 14 Mei 2007 - 08:05

    Lotttt:

    Hee miekkkkk :D
    Super dat Maurice op bezoek is geweest! Jullie zullen mekaar wel gemist hebben, jammer dat het dan net veel regent.
    Leuk om je verhaal weer te lezen! :)
    Tijd gaat snel he, nog maar een paar weekjes en je bent alweer thuis! Geniet van de tijd nog daar en tot snel!!
    Dikke kus lotterd

  • 15 Mei 2007 - 10:46

    Chantal :

    ey nichtje
    tis idd lang geleeje dat je een verhaal getypt had.
    maar nu weten we waarom :P haha
    dacht echt wel dat je ons vergeten was :)
    neej hoor. ben super blij dat je het toch naar je zin heb gehad met die regen enz.
    maurice is weer naar huis. en over een aantal weekjes, als je thuis ben, kom ik zeker te weten langs :D
    tot snel nichtje

    groetjes chantal

  • 16 Mei 2007 - 11:22

    Annick:

    Hey Miek!
    Ik ben blij dat je weer internet hebt, want ik begon jullie verhalen al te missen! Ik hoop dat de verbinding goed blijft. Geniet er inderdaad nog maar van, de tijd gaat echt steeds sneller lijkt wel... ik zal blij zijn als ik jullie weer zie, geniet er tot die tijd nog maar lekker van!
    Kuss Annick

  • 16 Mei 2007 - 16:37

    Henk&Elize:

    Ha Annemiek,

    Wij zijn inmiddels weer in het (kille) Nederland..

    Geniet er nog maar goed van!

    Lieve groet vanuit Nederland,

    Henk en Elize
Annemiek

Actief sinds 10 Okt. 2006
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 146443

Voorgaande reizen:

08 April 2014 - 08 Oktober 2014

Als reisleidster in Marokko

14 Januari 2014 - 12 Februari 2014

Backpacken door Mexico

06 November 2013 - 15 December 2013

Rondreis Nepal

18 April 2013 - 08 Oktober 2013

Als reisleidster in Rhodos

03 April 2012 - 10 Oktober 2012

Als reisleidster in Portugal

23 Oktober 2012 - 04 Maart 2012

Als reisleidster in Egypte

20 Januari 2011 - 15 Mei 2011

Vrijwilligerswerk in Nepal

02 December 2008 - 25 April 2009

Vrijwilligerswerk in Ghana

04 Februari 2007 - 02 Juli 2007

Stage in Suriname

Landen bezocht: