Awarradam - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Annemiek Janssen ✝ In Memoriam - WaarBenJij.nu Awarradam - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Annemiek Janssen ✝ In Memoriam - WaarBenJij.nu

Awarradam

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

05 Juni 2007 | Suriname, Paramaribo

Un weki no (goedemorgen!)

Ik ben weer back in town! De trip naar Awarradam was super. De dag voordat ik weg zou gaan was het nog even twijfelachtig of ik wel mee kon gaan. Mijn ziek zijn van de week ervoor was namelijk waarschijnlijk geen griep maar Dengue. Een ziekte die wordt overgedragen door een mug. Ik vond het al raar dat ik zo ziek kon zijn van de griep, maar goed het was dus waarschijnlijk Dengue. Het is niet zeker omdat ze dat alleen met een speciale bloedtest kunnen meten en die heb ik niet gehad. Wel zat ik donderdag helemaal onder de rode vlekken. Het begon bij mijn buik en armen en later had ik ze over mijn hele lijf. Heel mooi! Men aantal dokters en ziekenhuizen bezoekjes was de conclusie dat het in ieder geval niet gevaarlijk was om op trip te gaan. Het ziek zijn kon wel weer terug komen, maarja dat risico heb ik toch maar genomen.
Ik kon dus toch mee op trip want ik had het ergste van de ziekte al gehad dus ik gokte er maar op dat het niet terug zou komen zodat ik vrijdag morgen naar Awarradam ben vertokken.
We vlogen met een vliegtuig eerst naar Palemeu (een dorpje in het binnenland) om daar mensen te droppen. Vanaf daar zijn we verder gevlogen naar vliegveld Kajana. Daar zagen we Wieke met der vader want zij was wel maandag vertrokken.
Vanuit daar zijn we met de boot verder gevaren naar het eiland Awarradam. Dat duurde ongeveer een half uurtje. Het is een eiland dat beheert wordt door Mets (tourbedrijf) en gebouwd is en onderhouden wordt door de bevolking daar die betaald krijgen door Mets. Er werken dus alleen Saramaccaanse mensen. (zo heten die mensen daar).
Na onze spullen te hebben uitgepakt hebben we lekker gegeten. Zoals gewoonlijk lekker rijst:).
Daarna zijn we naar de stroomversnelling vlakbij gevaren om te zwemmen en te glijden. Met een zwemvest aan kon je er vanaf glijden met de stroming mee. In het begin vond ik het nogal eng maar uiteindelijk was het super leuk dus zijn Sarah en ik vaak naar beneden gegleden. Onze gids (Nootje) filmde ons en als het goed is krijgen we die film nog thuisgestuurd.
Maandagavond zijn we een rondje gaan lopen met de gids om beesten te zoeken. Veel zagen we niet maar na een aantal vogelspinnen, kikkers, padden, kaaimannen en vogels gingen we voldaan slapen. Ik sliep samen met Sarah in een soort blokhut met bedden, een balkon en een wc en douche. Super luxe dus! ’s Ochtends werd er warm water gebracht zodat we een kopje thee konden drinken met een koekje. Dus daar zaten we dan, heerlijk op het balkon een kopje thee te drinken en te kijken naar het prachtige uitzicht.
Die dag hebben we een boswandeling gemaakt van een paar uur. Samen met de gids en onze groep (de groep bestond uit Sarah en ik, Rosa en der vader en nog 2 mensen) zijn we met onze broek in onze sokken het bos in getrokken. We kregen uitleg over medicinale planten en bomen en over de verschillende dieren die we tegen kwamen. Je zit dan echt midden in de jungle, dat was echt super!
’s Avonds hebben we gegeten in het dorp Kosindo. Vanuit daar zijn we gevaren naar Ligorio en daar kregen we een culturele dansavond. De bevolking daar danste verschillende dansen. De tenendans, de heupdans, de stokdans en dansen met drum. Uiteraard moesten wij mee doen maar nee ik was daar niet zo goed in. Gelukkig was de rest van de groep ook niet zo goed in die dansen waardoor ik niet zo opviel en soms kon ik met wat kleine kindjes dansen waardoor ik veilig op en neer kon hupsen. De kinderen daar waren allemaal super schattig en ontzettend goed in dansen. Kinderen van 1 jaar zaten al met hun heupen te draaien. Ook de stokdans was super knap. Er werd gedanst op 2 stokken die door 2 mannen werden vastgehouden. Ik doe het ze niet na!
De volgende dag gingen we naar granddam. Een hele grote stroomversnelling. Het was 1,5 uur varen met de boot maar dat was geen straf. Je vaart midden door de natuur en ziet af en toe wat dorpen eraan liggen. Bij de stroomversnelling konden we onder de stroming zitten (alsof je in een bubbelbad zit) en weer naar beneden glijden met je reddingsvest. Ook deze keer gingen Sarah en ik regelmatig glijden want het was super leuk. Na heerlijk in het zonnetje gezeten te hebben gingen we daar eten en lekker luieren in de hangmat. Rond 3 uur gingen we terug varen naar een aantal dorpen. We kregen daar een rondleiding en er werd verteld hoe die mensen leven. Het is heel bijzonder om zo’n dorp te zien en de mensen die daar leven. Het is heel primitief. Vaak wonen ze in kleine hutjes en hebben ze alleen een hangmat om in te slapen. De kinderen rennen naakt rond of zijn aan het wassen in de kreek. De baby’s worden in een doek op de rug gedragen. Ook verbouwen de meeste vrouwen hun eigen voedsel op een kostgrondje. Daarvan leven ze dan.
Rond de avond zijn we weer terug gevaren en hebben we weer lekker gegeten. Eten krijg je echt genoeg op zo’n trip. Het is wel veel rijst maar daar ben ik ondertussen wel aan gewend.
Maandagochtend hebben ik en Sarah nog ff foto’s gemaakt op het eiland en rond 1 uur zijn we terug gevlogen naar Paramaribo!
Het was echt een super leuk weekend. Veel gezien, veel gedaan, veel geleerd. Ik denk dat dit de laatste grote trip was voor mij dus ik ben blij dat ik het zo leuk heb gehad.
Vandaag komen Sjaak en Rianne aan. Ik heb echt ontzettend veel zin om ze van alles te laten zien en te vertellen. Ook gaan ze nog een trip doen maar hoe en wat weten we nog niet. Ze blijven maar een weekje dus dat is wel erg kort, maar beter iets dan niets!
En over 4 weken zit ik alweer in Nederland!

Dumundu (tot ziens)

Annemiek

  • 05 Juni 2007 - 16:58

    Stephanie:

    Heey heey!
    Ben blij om te horen dat je weer een beetje opgeknapt bent!
    En wat een leuk verhaal weer zeg!
    K probeer me er elke keer iets bij voor te stellen, maar je moet zoiets echt zelf meemaken hè?! Ik heb nu dus een goede reden gevonden om ook 'ooit' naar Suriname af te reizen! :p haha...
    Ik wens je nog héél veel plezier deze laatste weekjes, nog even flink genieten hè! En nu kan ik 't terecht zeggen.... 'Tot Snel!' ;)
    Kussss... steef.

  • 05 Juni 2007 - 19:45

    Hanneke!:

    Heej meid!
    Weer een hele geweldige trip duss!! Maar die ziekte klinkt niet zo lekker dan :S
    Heel veel plezier nog met Sjaak en Rianne!
    Geniet nog even lekker daar en ik zie je snel :):)!!
    xxxjes hanneke!!
    Dumundu terug :P

  • 05 Juni 2007 - 19:53

    Jeannet:

    Hoi Annmiek,

    Wat ben ik blij voor je dat je zo`n leuke trip hebt gehad en dat je je weer beter voelt !!

    Doe de groetjes maar aan Rianne en Sjaak


    xxx Jeannet

  • 08 Juni 2007 - 11:52

    Bep Hoogers:

    Hallo Annemiek.
    Ik heb met verbazing je verslag gelezen echt super.Als ik dat zo lees krijg ik er ook wel zin om een keer stage te lopen.Maar ja die tijd heb ik gehad.Maar ik gun het jou van harte ,geniet er maar van.Ja nog een paar weken dan zit het er weer op,ik vind het wel heel fijn, dat wij ook alles mee mogen maken via jou berichten.
    Groeten van heel de familie je weet wel wie allemaal.Doeiiiii.

  • 10 Juni 2007 - 13:31

    Tim:

    ik hoop je snel weer te zien!

  • 10 Juni 2007 - 17:02

    Carmenza:

    Ik ben blij dat je het weer zo naar je zin hebt gehad! Echt merkwaardig wat je allemaal ziet. Af en toe moet het toch net een film lijken waar je in zit! Dat mensen nog zo leven, het lijkt me fantastisch om dat te mogen zien.
    Je zal wel veel geleerd hebben weer :)!
    Meid, ik wens jou nog 4 hele leuke weken toe. Ook met Sjaak en Rianne! Geniet ervan!
    Ik kan niet wachten je weer te zien.. pfff mis je nu wel erg!
    Kusje Carmenza
Annemiek

Actief sinds 10 Okt. 2006
Verslag gelezen: 321
Totaal aantal bezoekers 146437

Voorgaande reizen:

08 April 2014 - 08 Oktober 2014

Als reisleidster in Marokko

14 Januari 2014 - 12 Februari 2014

Backpacken door Mexico

06 November 2013 - 15 December 2013

Rondreis Nepal

18 April 2013 - 08 Oktober 2013

Als reisleidster in Rhodos

03 April 2012 - 10 Oktober 2012

Als reisleidster in Portugal

23 Oktober 2012 - 04 Maart 2012

Als reisleidster in Egypte

20 Januari 2011 - 15 Mei 2011

Vrijwilligerswerk in Nepal

02 December 2008 - 25 April 2009

Vrijwilligerswerk in Ghana

04 Februari 2007 - 02 Juli 2007

Stage in Suriname

Landen bezocht: