Blanche Marie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Annemiek Janssen ✝ In Memoriam - WaarBenJij.nu Blanche Marie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Annemiek Janssen ✝ In Memoriam - WaarBenJij.nu

Blanche Marie

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

11 April 2007 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal

Ik hoop dat jullie even de tijd hebben want ik heb weer onwijs veel te vertellen! Het afgelopen weekend in Blanche Marie was echt geweldig. Heel veel meegemaakt en heel veel gezien.

In de nacht van donderdag op vrijdag moesten we om half 2 bij ’t Vat zijn. Om half 3 vertrokken we met 2 busjes en 3 jeeps vol met Nederlandse studenten richting het binnenland. Ik had van te voren niet geslapen dus was aardig moe en hoopte daarom ook dat ik heerlijk kon slapen in de bus. Maar helaas…. Na ongeveer drie kwartier ging de asfaltweg over in een bauxietweg. Dat betekent kuilen en hobbels waarvan je ongeveer 3 meter de lucht in vliegt. En de vering in zo’n busje is ver te zoeken.;) Aangezien het ook de afgelopen dagen geregend had, was het op sommige plaatsen goed modderig. En ja dan kom je als bus zijnde vast te zitten. Het was gelukkig de bus voor ons en wij vonden het eerst wel grappig. Maar toen bleek dat wij erlangs moesten om te komen helpen zaten we zelf ook vast (oeps!)haha. Uiteindelijk heeft een jeep beide busjes eruit getrokken en konden we weer verder hobbelen. Na wat gegeten te hebben, 10 x wildgeplast te hebben en 13 uur verder was onze bus kapot. De dynamo was schijnbaar kapot. Ik ben niet zo technisch dus vroeg hoelang dat zou duren. Oohhh een kwartiertje werd mij verteld. Hij was schijnbaar ook niet zo technisch want we hebben er meer als 1,5 uur gestaan terwijl de rest ondertussen maar door was gereden. Maar goed na 16 uur in de bus gezeten te hebben kwamen we aan bij de Mozeskreek. Daar was een kamp gebouwd en zouden we 3 nachten slapen. Er was een kreek waar we in konden zwemmen en wassen enzo. Zag er super mooi uit!! De wc was een gat in de grond met een zeil eromheen. Je kon net zo goed wildplassen dus. Ik heb in die 4 dagen nog nooit zo veel wildgeplast! Daar zit je dan met een aantal meiden op een rij met je broek op de knieën in de jungel! Ik ben daar niet zo’n ster in dus ik was erg blij toen ik maandag avond weer heerlijk op de wc kon zitten.
Er was een tent gebouwd van houten palen en een zeil en daar hingen onze hangmatten onder en er was een keukentje gemaakt zodat we ook konden eten. Er waren een aantal mensen al eerder gegaan om dat op te bouwen en onze hangmatten op te hangen. Ideaal want ik ben daar zelf niet zo goed in haha. Maar goed iedereen was natuurlijk super moe dus na het eten gingen al veel mensen slapen. Rond een uur of 11 lag iedereen erin…. Gevolg de hele tent stortte in. Hij was in het midden helemaal naar beneden gezakt en boven op de mensen gevallen. Ik lag daar gelukkig niet, ik was alleen met mijn hangmat naar beneden gevallen. Gelukkig was er niemand ernstig gewond maar er waren veel mensen geschrokken. Een aantal mensen gingen in de bus of op de grond onder een zeil verder slapen. Ik sliep in een jeep samen met Wieke en Rosa. Ik heb uiteindelijk nog best redelijk geslapen! Ik kon er eigenlijk ook wel om lachen maar lang niet iedereen.
De volgende dag vertrokken we ’s ochtends naar Blanche Marie vallen. Toen ik die zag was ik de complete busreis vergeten! Het was echt supermooi! De natuur eromheen was prachtig maar de watervallen zelf ook. De mozeskreek bij onze slaapplaats viel meteen in het niet. Om bij het water te komen moest je langs een touw naar beneden lopen. Voordat ik dat gedaan had kwam ik 2 jongens tegen, onder het bloed. Het touw was gebroken en ze waren naar beneden gevallen. Best fijn om te horen als je dat zelf nog moet doen. Het touw was ondertussen gemaakt en ik ben gelukkig niet gevallen. We zijn onderaan de watervallen gaan zitten. En daar zit je dan. Midden in het binnenland onder hele mooie watervallen! Het weer was heerlijk. Het was erg warm en de hele dag zon. Ideaal weer om te zwemmen! Ik heb foto’s en filmpjes gemaakt maar ik ben bang dat het toch anders over komt bij jullie. Dus ik zou zeggen boek een ticket en kom ook!;)
Eind van de middag vertrokken we weer naar onze slaapplaats. Ondertussen waren er een aantal surinamers gebleven om de tent opnieuw op te bouwen en te verstevigen zodat wij ’s avonds weer konden slapen.
Die avond was er een kampvuur gemaakt waar we gezellig bij hebben gezeten. Ook gingen er een aantal mensen jagen maar toen ben ik niet meegegaan. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om Bambi dood te schieten;) hahaha.
De tent was goed verstevigd, maar na een aantal uur hoorde we kraaaaak en zakte ik weer en stukje naar beneden. Gelukkig was niet heel de tent ingestort en kon het makkelijk verholpen worden. Dus heb daarna weer lekker verder geslapen.
De volgende dag was het Pasen. Er was paasbrood en een gekookt eitje bij het ontbijt. Echt super grappig. Ook kregen we een zakje met paaseitjes. Wel heel leuk dat ze daar aan gedacht hadden.
We gingen die dag naar twee dorpjes in buurt (nouja nog twee uur rijden) en een oud treinstation. Dat treinstation is nooit goed onderhouden waardoor het niet meer in gebruik is. Het was inderdaad erg oud maar wel leuk om te zien. Helaas trapte iemand in een wespennest waardoor er even paniek was. ook vlogen er onwijs veel vleermuizen waardoor je af en toe even moest bukken:)
In een van de dorpjes leeft de ‘Trio Stam’. Een kleine groep mensen en bijna allemaal familie van elkaar. Echt raar om te zien hoe die mensen zo simpel leven. Die mensen waren de rust zelve en voelde me bijna schuldig dat ik die rust kwam verstoren. de hutjes waren zo klein als mijn slaapkamer in Nederland maar ze zagen er verre van ongelukkig uit. Ook die kindjes waren superlief om te zien!
Op de terugweg zat ik achter in de jeep. Was erg leuk maar je moest je goed vasthouden! Ik heb ook een aantal nieuwe blauwe plekken als souvenir gekregen:)
Aangezien het super warm was zijn we meteen weer gaan zwemmen en ons haren gaan wassen. Echt lache om dat in een kreek te doen. Sta je dan in een kreek met shampoo in je haar! Was een leuk gezicht om al die mensen dat te zien doen. ook tanden poetsen moet of in de kreek of gewoon met een flesje water.
De laatste avond is de tent gelukkig niet ingestort maar werden we door iets anders wakker gemaakt. Een heel hard geluid en het klonk als een mix tussen een leeuw, een varken en een aap. Het waren brulapen geweest die vlak bij onze tent waren. Echt een heel maf geluid en erg hard. Om 6 uur ben ik opgestaan want rond half 8 zijn we weer gaan rijden. Back to the city!
De terug weg was voor mij een stuk beter aangezien ik van iemand reistabletjes had gekregen. Toen had ik in ieder geval niet dat ik bij elk hobbeltje bang was dat mijn eten eruit kwam! De terug weg ging iets sneller al hebben we ook toen even vast gestaan (op dezelfde plek).
Rond half 9 waren we weer in Paramaribo! We hebben snel wat gegeten en ben toen naar huis gegaan en heb heerlijk in mijn bedje geslapen! Het was een super trip!

Buiten de trip heb ik trouwens ook nog veel gedaan hoor! Sarah was jarig dus we hebben haar verjaardag gevierd door lekker te lunchen en cadeautjes gegeven natuurlijk. Ook hebben we die dag afgedanst! Ik ben geslaagd dus ben ondertussen weer bezig aan de volgende cursus.
Die zondag zijn we naar Braamspunt geweest. Is een plek tussen twee rivieren en daar zitten veel dolfijnen. Die hebben we ook gezien! Wel leuk om die eens in het echt te zien!
Ook zijn we langs Nieuw Amsterdam geweest en hebben daar even rondgekeken en Baka Bana gegeten! Echt superrr lekker.
Nu is het verhaal wel echt erg lang! De foto’s volgen nog!

Bigi Brasa Annemiek

  • 11 April 2007 - 08:03

    Alice:

    Wat een avonturen.Superjaloers word je ervan.Echt geweldig al die ervaringen. Genieten maar!!!!!!
    Dikke zoen, Alice.

  • 11 April 2007 - 08:16

    Hanneke:

    Heej meid!
    Wat een tof avontuur weer zeg! Het lijkt wel een film ;) haha!
    Dus je hebt wel een aparte pasen gehad! In ieder geval anders als die van mij, ik heb me suf geleerd en gewoon friet gebakke in de cafetaria :p !!
    En als ik nu een grote geldprijs won, boekte ik idd een ticket om zelf te komen kijken! Maarja helaas dat zal wel niet. Veel plezier met je nieuwe avontuur!
    Mis je wel hoor ;)
    Dikke kus Hannus!! (K)

  • 11 April 2007 - 15:01

    Annick:

    Zucht... dat zou ik ook wel willen, tussen mijn stage door een paar dagen er tussen uit, de jungle in ;). Het lijkt me echt prachtig om te zien. Doe de rest de groetjes!
    Kuss

  • 11 April 2007 - 16:19

    Carmenza:

    DIT KLINKT SUPER! Annemiek toch! Geweldig! :D Dat jij nog eens door brulapen wakker gemaakt zou worden. Had jij dat ooit gedacht?
    Bij ons in Nederland gaat nog gewoon de doodgewone wekker waar je errrrrg chaggerijnig van wordt ;)!
    Hahaha...
    Dikke kus!

  • 11 April 2007 - 16:24

    Bep Hoogers:

    Nou Annemiek jij hebt al heel wat avonturen meegemaakt.Jou vriendinnen zijn wel een beetje jaloers op jou. Maar ik ben blij dat je het wel heel fijn hebt daar.Want het is toch wel heel ver weg .Maar over twee weken dan is Maurice er,en daar verheug je je maar op.Heel veel groeten van ons alle drie.Doeiiiii

  • 12 April 2007 - 14:13

    Karina:

    Hoi

    Wat een super avontuur weer. Echt leuk.

    Groetjes Karina

  • 13 April 2007 - 13:51

    Rianne:

    Hee Meis

    Wat een geweldig verhaal weer. Je kunt er bijna een boek over gaan schrijven wanneer je weer terug bent. Je hebt al zoveel mooie verhalen!

    Hele dikke kus van mij!

    p.s. kaart met foto's is onderweg hoor!

  • 19 April 2007 - 18:00

    Jeannet:

    Hey Zusje,

    Wat een avontuur zeg, en dan die foto van de brug brrrrr. Als je bedenkt dat je daaroverheen moet met de bus. Wel heel spannend!!!!!

    XXXX Jeannet
Annemiek

Actief sinds 10 Okt. 2006
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 146437

Voorgaande reizen:

08 April 2014 - 08 Oktober 2014

Als reisleidster in Marokko

14 Januari 2014 - 12 Februari 2014

Backpacken door Mexico

06 November 2013 - 15 December 2013

Rondreis Nepal

18 April 2013 - 08 Oktober 2013

Als reisleidster in Rhodos

03 April 2012 - 10 Oktober 2012

Als reisleidster in Portugal

23 Oktober 2012 - 04 Maart 2012

Als reisleidster in Egypte

20 Januari 2011 - 15 Mei 2011

Vrijwilligerswerk in Nepal

02 December 2008 - 25 April 2009

Vrijwilligerswerk in Ghana

04 Februari 2007 - 02 Juli 2007

Stage in Suriname

Landen bezocht: