Phagwa viering! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Annemiek Janssen ✝ In Memoriam - WaarBenJij.nu Phagwa viering! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Annemiek Janssen ✝ In Memoriam - WaarBenJij.nu

Phagwa viering!

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

05 Maart 2007 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal!!

Ik heb echt een super leuk en vreemd weekend gehad! De Hindoestanen vierden dit weekend Phagwa. Dat is een feest waarbij ze vieren dat het goede overwonnen heeft van het kwade. Heel vroeger hebben ze de kwade heksen verbrand en het as van die heks wordt nu met poeder nagebootst. Nouja klinkt allemaal heel spannend maar het was eigenlijk gewoon een heel gezellig en maf feest. Ik heb beide dagen gevierd met het kinderhuis.
Zaterdag was het kinderhuis uitgenodigd op een sportveld om daar Phagwa te vieren. Wij hadden te horen gekregen dat het een soort sportdag was. dat was het totaal niet maar daar kwamen we later pas achter. Wel hadden we gehoord dat we vies zouden worden, dus hadden in en Wieke een broek en shirt gekocht zodat we die later weg kunnen gooien.
Toen we aankwamen in het kinderhuis bleek dat er niet echt leiding mee ging. Het was dus de bedoeling dat wij als stagiaires alles regelden. Een beetje jammer was dat niemand wist wat de bedoeling was. na een tijdje kwam de bus en gingen we dus richting sportveld. Daar was nog een ander kinderhuis waar Rosa (studiegenootje die boven ons woont) stage loopt. Wel leuk om haar kinderen ook eens te zien. We moesten eerst allemaal zitten op stoelen die klaar waren gezet. Daarna gingen we eten. Was best lekker trouwens!

Na het eten begon het programma. Het was een soort danstest voor de kinderen. het begon met de kleintjes tot 5 jaar. Echt superlief om die kinderen te zien dansen op Surinaamse muziek. Daarna kwamen de wat oudere kinderen en dat liep op tot de leeftijd 12+. Nou ik moet zeggen, die kinderen zijn echt kei goed in dansen! Ik doe het ze niet na. Surinamers hebben onwijs losse heupen waardoor ze op salsa muziek heel mooi en goed kunnen dansen!
Uiteindelijk moesten natuurlijk ook de stagiaires meedoen aan de danscontest. De mannelijke toeschouwers vonden het natuurlijk erg interessant. Aangezien wij iets minder soepel zijn hebben we de polonaise maar even geïntroduceerd!
Na nog even gedanst te hebben en elkaar bekogeld te hebben met poeder, zijn we weer terug naar het kinderhuis gegaan.

Zondag was weer een totaal andere dag. Rond 9 uur moesten we aanwezig zijn in het kinderhuis. Met onze ‘deze mogen vies worden’ kleren kwamen we aan. Het was de bedoeling om schoon aan te komen bij de mensen waar we heen gingen. We zouden naar mensen toe gaan en daar Phagwa vieren. Zodra ik het kinderhuis binnenstapte zat ik al onder de poeder. Ik was binnen 5 min helemaal gekleurd. Een beetje jammer was dat een kind het per ongeluk in mijn ogen stopte. Mijn oog en lens waren daar niet zo blij mee oftewel het deed onwijs zeer haha. Ook vandaag gingen onze begeleidsters niet mee en was het dus maar even afwachten hoe het zou lopen. Toen de bus kwam hebben we alle kinderen in de bus gepropt.
Het was een huis met een soort binnenplaatsje in het centrum. Het andere kinderhuis was er ook weer. Alle kinderen kregen weer flesjes poeder en spul waar je een soort van ‘pasta’ kan maken om op elkaars lijf te smeren. De kinderen vonden het echt geweldig. De hele dag met water, poeder, verf en modder spelen. zo vies worden als je zelf wilt en alles en iedereen onder smeren. Inclusief didi Annemiek. Dat vonden ze helemaal geweldig! Ik zat helemaal onder, zelfs in mijn broek, truitje, bh, oren, neus en ogen. Ik probeerde mezelf wel een beetje droog te houden want ik zag sommige kinderen al klappertandend rond lopen. Op een gegeven moment begonnen alle mensen elkaar onder te gooien. Ik wist niet wat is zag. Het was een grote kleuren massa. Echt supergrappig om te zien. Een beetje jammer dat ook heel mijn tas onder kwam.

Rond half 5 zijn we weer terug gegaan naar het kinderhuis. Ik heb de kleinste nog even meegeholpen met baden en ben rond half 6 zelf ook naar huis gegaan. Ik had eigenlijk verwacht dat niemand ons raar aan zou kijken maar helaas. Iedereen lachte ons uit of vroeg of we een leuke Phagwaviering hadden gehad. Thuis snel onder de douche gegaan. Het meeste ging er gelukkig wel af al is nog niet alles eraf. Ik zit hier nu nog steeds met een vage kleur over mijn gezicht. Ook mijn voeten en handen zijn nog gekleurd en hier en daar zie je nog een stip. Mijn tas is helaas nog niet schoon. Hij staat nu te weken in water maar ben benieuwd of tie het heeft overleefd.

Verder hebben we deze week veel stage gelopen maar ook uit eten geweest. Was erg lekker! Heerlijk groot stuk vlees (geen kip! Yes!) met champignonnenroomsaus met gebakken aardappelen en groente. Een beetje jammer detail is dat ik die nacht daarna keiziek ben geworden. Maarja je moet er wat voor over hebben om lekker te eten;)
Ook hebben we nog twee verjaardagen gehad. Ook heel gezellig!

Ook hadden we deze weke iets minder leuks. De stroom hield er opeens mee op. En we hebben ontdekt dat onze tussenpersoon nog minder technisch is aangelegd dan ik. En geloof me dan ben je echt heel slecht in dat soort dingen. Maar we hebben hem eerst moeten uitleggen dat het niet helpt om op een lamp te tikken als in het halve huis de stroom het niet doet. En dat het ook niet zo is dat opeens de magnetron, waterkoker, televisie, alle lampen en stopcontacten kapot gaan, maar dat het echt aan de stroom ligt. Ik probeerde hem nog uit te leggen dat het misschien handig was om eerst te controleren of er geen stop gesprongen was maar ook dat begreep hij niet. Maargoed na heel wat daagjes met kaarslicht gezeten te hebben, is er een ander ventje gekomen die ons geholpen heeft. Dus kunnen we elkaar nu weer zien

Qua beesten valt het mee deze week. We had ik een dode hagedis op mijn kamer. Ook al was tie dood, maar ik vond hem eng! Ook liep er een kaaiman door de straat! Zolang tie niet richting nummer 33 gewandeld komt, vind ik het prima! Ook hebben we deze week de dozen opgehaald! Het is allemaal goed gegaan! Beetje jammer dat we onze paspoorten niet bij ons hadden en dus eerst weer helemaal terug moesten. Maar we hadden een hele lieve taxichauffeur die met mij de dozen binnen gezet heeft. ik zal binnenkort eens wat spulletjes meenemen naar de stage. Daar zullen ze onwijs blij mee zijn. dus nogmaals bedankt iedereen!!!

Ik heb mijn site met foto's wat aangevuld. Je moet maar even in de verschillende mappen kijken. Ook is er ene map van phagwa waarin je kan zien hoe smerig ik was haha. link: http://s147.photobucket.com/albums/r318/miekinsuriname/

Kus Annemiek

  • 05 Maart 2007 - 15:17

    Annick:

    Hey Miek, hahaha ja leer maar snel hoe je je heupen los moet gooien, want dat moet je vast nog wel een keer doen, kun je weer indruk maken :P Het klinkt allemaal heel leuk, ik hoop alleen voor je dat je die kaaiman niet tegen komt! Brrrr.. eng! Veel plezier daar en succes met je stage! xx

  • 05 Maart 2007 - 16:08

    Nanda:

    Hoi Annemiek, ik heb hier in mn eentje zitten gieren van het lachen toen ik je fotoos zag. Heerlijk wat zagen jullie er uit.Ik heb er van genoten.Ook een leuk verhaal joh!!!!! Groetjes.

  • 05 Maart 2007 - 18:14

    Carmenza:

    Hahahahaha!
    Wat zie je er mooi uit :D
    Dat ze deze feesten hier niet in Nederland hebben. Haha geweldig om je even zo uit te mogen leven op zo'n feest!
    Lieve kindjes van het kinderhuis!
    Hahaha, nouja.. toch nog een beetje carnaval gevierd dan haha!
    Kusje!

  • 05 Maart 2007 - 18:54

    Stephanie:

    Heey Annemiek!
    Wat een geweldig verhaal weer :)Blijft leuk om over al jou avonturen te lezen.
    Ben blij dat je 't allemaal zo goed naar je zin hebt! En de foto's, echt hardstikke leuk! Vooral die van het Phagwa feest! :p Staat je goed al die kleurtjes haha...
    Nou geniet er lekker van en succes hè! -xxx-

  • 05 Maart 2007 - 19:35

    Jeannet:

    Hoi annemiek

    Haha, wat grappig zag jij er uit met al die kleurtjes!! erg fleurig. Zo zie je er ook een beetje uit als je carnaval hebt gevierd!
    Nog veel plezier.... en tot schrijfs xxxx Jeannet

  • 06 Maart 2007 - 20:26

    Moeder Van Maurice:

    Hallo Annemiek
    Ik heb je verhaal gelezen je hebt al veel meegemaakt maar ook veel plezier beleeft.Ik las net over die poeder die ze strooide ,met dat Phagwa feest,maar dat doen ze in Nederland ook al .Datheb ik van de week op t.v gezien.Wij wensen je nog een fijne tijd,en de hartelijke groeten van ons uit Prinsenbeek .Doeiiiiii.

  • 09 Maart 2007 - 16:14

    Rianne:

    Hey Miek

    Klinkt allemaal weer erg geweldig. Ben blij dat het zo goed met je gaat. Ik zal van het weekend weer even een opdate vanuit het zonnige Breda mailen (wij zijn hier nu al heel blij met 14 graden en zon ;-))

    Dikke kus
Annemiek

Actief sinds 10 Okt. 2006
Verslag gelezen: 422
Totaal aantal bezoekers 146437

Voorgaande reizen:

08 April 2014 - 08 Oktober 2014

Als reisleidster in Marokko

14 Januari 2014 - 12 Februari 2014

Backpacken door Mexico

06 November 2013 - 15 December 2013

Rondreis Nepal

18 April 2013 - 08 Oktober 2013

Als reisleidster in Rhodos

03 April 2012 - 10 Oktober 2012

Als reisleidster in Portugal

23 Oktober 2012 - 04 Maart 2012

Als reisleidster in Egypte

20 Januari 2011 - 15 Mei 2011

Vrijwilligerswerk in Nepal

02 December 2008 - 25 April 2009

Vrijwilligerswerk in Ghana

04 Februari 2007 - 02 Juli 2007

Stage in Suriname

Landen bezocht: