Gusterie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Annemiek Janssen ✝ In Memoriam - WaarBenJij.nu Gusterie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Annemiek Janssen ✝ In Memoriam - WaarBenJij.nu

Gusterie

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

26 Februari 2007 | Suriname, Paramaribo

Hoooi Allemaal!!

Ik heb mijn eerste tripje naar het binnenland erop zitten! Ik heb echt een super weekend gehad. Vanuit ‘De Waag’ (iets wat tripjes organiseert) werd een trip met daaraan vast een feest georganiseerd speciaal voor stagiaires. Er gingen zo’n 70 studenten mee, dus het was aardig druk.
Rond 10 uur vertrokken we met 3 busjes. Ik had via via gehoord dat het zo’n 2,5 uur rijden was. Maargoed in Suriname zijn ze nu eenmaal niet zo goed in het schatten van tijd, dus kwamen we om 2 uur pas aan. Wel hebben we wat tussenstops gemaakt om wat spullen te kopen en om even te eten. Was erg goed verzorgd!
Toen we aankwamen zijn we even het terrein gaan verkennen. Er stonden wat grote en kleine hutjes, een houten gebouwtje waar een barretje in zat en een keukentje en 2 hutjes met wc’s. Ook liep er een kreekje langs waar we in mochten zwemmen of kanoën. Rondom was het alleen maar regenwoud.
We moesten zelf hangmatten en klamboes meenemen, dus die hebben we opgehangen. Maar de winkel waarin wij het gekocht hadden, gaf ons waslijn mee in plaats van stevig touw om het op te hangen… lekker handig! Maarja toch maar opgehangen en we hoopten maar dat het zou blijven hangen. 
Na de lunch hebben we een wandeling gemaakt door het woud. Er was een gids bij dus die kon van alles vertellen over helende wortels, eetbare planten enzovoorts. Ook kwamen we nog een giftige slang tegen die iedereen natuurlijk wel even op de foto moest zetten.

Terug gekomen zijn we nog even in het kreekje gaan ‘zwemmen’ (ik vond het erg koud dus kwam niet verder dan mijn bovenbenen haha.) Rond 8 uur kwam de DJ en begon het feest. Het leek een beetje op een strandfeest want de DJ stond op een houten ‘balkonnetje’ en er was een kampvuur. De muziek was ook erg leuk. Beetje een mix van van alles afgewisseld met Surinaamse muziek. Er waren ook een aantal Surinamers die mij wel even Surinaams dansen zouden leren. Nou of het Surinaams was, ik geloof der geen barst van haha. Ik was nog niet klaar met de ene of de andere trok me al weer mee. Sarah en Wieke vonden het beide heel grappig door in plaats van mij even weg te halen daar, foto’s te gaan maken. Ik moet zeggen het zal er ook best leuk uit hebben gezien. Een grote bosneger van bijna 2 meter met een klein blond meisje van 1.65 m. ;) Maargoed ik kon er wel om lachen en door me af en toe dansend los te wurmen heb ik me prima vermaakt! De drank was allemaal gratis behalve bier. Maar ik lust dat toch niet dus ik ging het andere drankje maar proberen. Caiperinha (of zoiets). Raar drankje met limoen.
Rond half 3 ben ik richting mijn hangmatje gegaan. Ik moet zeggen, slapen in een hangmat is wel even wennen. Aangezien ik liever op mijn buik slaap, moest ik nu alleen al wennen aan het op me rug slapen. En dara lig je dan, met heel veel mensen onder een hutje in je hangmatje. Het heeft wel iets hoor! Maar als je er over na gata denken dan denk je wel ff van.. wel heeel anders als NL. Uiteindelijk wel wat uurtjes geslapen maar heel veel kan ik het niet noemen.

De volgende dag hebben we weer gezwommen (nu echt!). Ook zouden we gaan kanoën. Maar de kano’s zaten vol dus gingen we met een soort van kano met een motortje. Met z’n 10en gingen we in zo’n bootje. Het is een smal kreekje met ondiep water dus regelmatig zaten we klem. Maar die Surinamers sprongen in het water en duwden ons erover heen zodat we verder konden. Totdat we ergens kwamen waar een boom in de weg lag. Toen begreep ik opeens waar we die kettingzaag voor bij hadden want ik schrok toch wel even toen ik die zag liggen in de boot (ik denk dat ik iets te veel films kijk;) ). Dus hup boomstam doorzagen, optillen! en aan de kant leggen (die mensen waren iets sterker als dat ze eruit zagen) Maar goed toen konden we dus weer verder varen! Na een tijdje was het water echt te ondiep en gingen we terug.
Na het middag eten hebben we nog wat gezwommen, gezond en de hangmatten enzo opgeruimd. Omdat de tweede groep voor de jeepsafari ook vol zat moesten we nog even wachten. Maar er was het hele weekend een filmploeg bij die een film maakte over zo’n trip wat volgende week op de tv komt ! (jeeej ik word beroemd!) en die filmploeg wilde ook beelden van een jeepsafari en van een bepaalde savanne. En de vraag was of wij dan niet mee wilden zodat we een langere jeepsafari hadden en meteen die speciale savanne zouden zien. Nouja prima vonden wij! Dus 2 jeeps reden daarheen. Ik, Floor en Sarah stonden in de jeep (in een soort laadbak). Was echt supergaaf! We reden door de bossen en ons werd verteld dat we wel moesten bukken als er takken of bladeren aankwamen omdat het een beetje voelt zoals een zweep. Nou dat heb ik geweten haha! Het was bijna onmogelijk om alles te ontwijken dus ik zat lekker onder de striemen haha. Alsof ik mishandeld was. maar het was zo leuk dat ik dat er wel voor over had. Daarna reden we naar de Savanne. Was echt keimooi om te zien. Hele uitgestrekte velden waar veel dieren leven. Onderweg kwamen we een schildpad tegen (wilde m eigenlijk meenemen voor me moeder;) ) maar toch maar laten lopen
Uiteindelijk mochten diegene die wilde nog een heel stuk staand mee naar huis. Ik en Floor en Sarah deden dat. Beetje liedjes zingen en de omgeving bekijken, zo ging de tijd heel snel. De laatste drie kwartier zijn we overgestapt op de bus omdat de Jeep weg moest.

Rond 10 uur waren we weer thuis. Helemaal moe dus meteen gaan slapen. Maar wel een leuk weekend gehad. Veel nieuwe mensen leren kennen, lekker gezond, gedanst, gezwommen, gekanood, ‘gejeepd’ en gelachen. Ik hoop dat de volgende tripjes ook leuk gaan worden, heb er nu al zin in!

ps. ik heb op een site mijn foto's gezet. ik moet nog ff uitzoeken hoe ik ze in albums krijg en ik kan er alleen nieuwe foto's bijzetten als ik in het centrum ben (want bij mij in de buurt is het te traag). Maar dan zien jullie mij van de eerste week alvast! link is: http://s147.photobucket.com/albums/r318/miekinsuriname/

Kus en Groetjes!!!

  • 26 Februari 2007 - 21:21

    Jos B:

    ha Annemiek, blijkbaar ben ik nu de eerste die het leest of die reageert. Wat een mooi avontuur, met ook nog eens STRIEMEN als bewijs. Fijn dat jullie zo genoten hebben. Ik blijf benieuwd naar al jullie avonturen en kom over 2 maanden zelf ook een kijkje nemen.
    Voor nu: hartelijke groet voor jullie allemaal!
    Jos Bemelmans

  • 26 Februari 2007 - 21:30

    Joost:

    hee Annemiek,
    mooi verhaal, leuk te lezen dat je 't naar je zin hebt. Van Rianne heb ik natuurlijk ook wel andere verhalen gehoord de afgelopen weken! verbaast me trouwens dat ik eerder ;n berichtje plaats dan je grote zus...die ligt nu al te slapen! Nou, ik ook maar dan..veel plezier nog!!

    gr. Joost

    Ps. Caipirinha ;-)

  • 26 Februari 2007 - 21:47

    Ome Piet/tante Leoni:

    Hallo Annemiek

    Je maakt heel wat mee en we hopen dat je het zo goed naar je zin blijft hebben in Suriname.
    Wie weet leer je nog wat van de taal,zodat je straks papiamento kunt spreken.
    De vastenavond(carnaval) was weer fantastisch,maar Anouk heeft er nu wel een griepje aan overgehouden en ligt ziek op bed.
    Elvira de vriendin van Jeroen krijgt al een aardig
    buikje en als alles goed gaat wordt de baby eind april geboren.
    Groetjes

    Ome Piet en Tante Leonie en uiteraard ook van Anouk

  • 26 Februari 2007 - 23:53

    Shemara:

    heej annemiek!
    ik zo eens je verhaaltje eens doorgelezen en echt wat klinkt dat super gaaf!!
    geniet ervan!! we houden elkaar op de hoogte!

    kus Shemara

  • 27 Februari 2007 - 08:08

    Nanda:

    Wauw Annemiek wat vet cool gaaf, wat een leuk verhaal en wat een mooie fotoreportage voor het thuisfront erg leuk. Ga zo door met zn allen jullie maken een unieke tijd mee.Na zo,n leuke trip kunnen jullie weer even er tegen. Veel plezier met alles. Groet Nanda.

  • 27 Februari 2007 - 08:30

    Lott:

    Hee miekkk!!
    Leuke verhalen! Fijn dat je het zo naar je zin hebt!!
    Maarre die foto's van het dansen.. die zet je toch zeker wel op je site he ;)
    Kusss lot

  • 27 Februari 2007 - 08:47

    Karina:

    Hoi Annemiek

    wauw, wat een avontuur!!
    Dat lijkt me echt machtig....
    Ik hoop voor je dat er nog meer van die tripjes aankomen.

    Heel veel liefs Karina

  • 27 Februari 2007 - 10:48

    Rianne:

    Hey Miek

    Ik krijg door dit soort verhalen steeds meer zin om naar je toe te komen hoor! Klinkt allemaal geweldig! Nog 3 maanden en dan is het zover. Dan komen we hoor :-)

    Kus Rianne


  • 27 Februari 2007 - 15:53

    Carmenza:

    Woow Annemiek het klinkt geweldig! Dat je dit mag meemaken!
    Echt super...
    Dat er nog maar meer van deze mooie tripjes komen! Je hebt er al in ieder geval 1 hele leuke gemaakt!
    Ik ben druk bezig met de voorbereidingen om naar je toe te komen!, Het is allemaal wat uitzoeken maar ik laat je het nog weten!
    Dikke kus Menza

  • 27 Februari 2007 - 17:38

    Annick:

    Nou het klinkt goed! Veel beter dan die regen hier.. maja.. geniet er lekker van en doe de groetjes aan de rest!

  • 27 Februari 2007 - 17:44

    Chantal :

    ey miekie :)
    echt gaaf om het zo te lezen,
    ben echt superblij dat je het naar je zin heb daar.
    en hoop dat er nog veel van die leuke tripjes voor je aankomen.
    maar zo te horen gaat dat wel lukken.
    nog veel plezier en succes met je stage :)
    groetjes Chantal

  • 27 Februari 2007 - 22:46

    De Huijgentjes:

    Hoi Annemiek

    Wat leuk om al die avonturen van jou te lezen en zo te zien op de foto's ben je al lekker aan het verkleuren.Nog heel veel plezier!!!en we blijven je avonturen volgen natuurlijk.
    Groetjes uit regenachtig Ambacht van de Huijgentjes
Annemiek

Actief sinds 10 Okt. 2006
Verslag gelezen: 467
Totaal aantal bezoekers 146437

Voorgaande reizen:

08 April 2014 - 08 Oktober 2014

Als reisleidster in Marokko

14 Januari 2014 - 12 Februari 2014

Backpacken door Mexico

06 November 2013 - 15 December 2013

Rondreis Nepal

18 April 2013 - 08 Oktober 2013

Als reisleidster in Rhodos

03 April 2012 - 10 Oktober 2012

Als reisleidster in Portugal

23 Oktober 2012 - 04 Maart 2012

Als reisleidster in Egypte

20 Januari 2011 - 15 Mei 2011

Vrijwilligerswerk in Nepal

02 December 2008 - 25 April 2009

Vrijwilligerswerk in Ghana

04 Februari 2007 - 02 Juli 2007

Stage in Suriname

Landen bezocht: