Eerste stageweek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Annemiek Janssen ✝ In Memoriam - WaarBenJij.nu Eerste stageweek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Annemiek Janssen ✝ In Memoriam - WaarBenJij.nu

Eerste stageweek

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

17 Februari 2007 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal!

Hier weer een berichtje van mij. Ik heb het de afgelopen week heel druk gehad met stage. Maar nu is het weer lekker weekend en kan ik weer heerlijk relaxen. En even mijn site bijwerken natuurlijk! Het is bij jullie op dit moment carnaval! Dat mis ik wel een beetje hoor! Zelfs het werken met al die zatte mensen mis ik. Hier wordt het schijnbaar ook gevierd, dus ga de kroeg ook maar weer eens opzoeken! En er schijnt ook een optocht te zijn dus ik ga maar eens kijken of die net zo mooi is als in prinsenbeek!

Maargoed, stage. Het was een zwaar vermoeiende week, maar wel heel leuk. Ik heb veel gezien en meegemaakt wat echt heeeeel anders is als in Nederland. Mijn taken op stage zijn in principe meedraaien (althans gewoon het kinderhuis draaiende houden want alles draait op de stagiaires) huiswerkbegeleiding geven en we willen ook nieuwe dingen introduceren. Ook moeten we er op letten dat de weesmoeders de kinderen niet slaan en dat ze hun werk goed doen.
De huiswerkbegeleiding is wel pittig. Ik heb een groepje van 7 kinderen uit groep 3. ik heb de totale verantwoordelijkheid over de kinderen, dus moet alles voor ze regelen en ze goed begeleiden. Lief praten en het kind voor een keuze stellen werkt hier niet dus je moet echt streng zijn. ze moeten mij respecteren als iemand die boven hun staat dus ze mogen geen ‘ja’ zeggen maar ‘ja juf’ of ‘ja didi’ (didi is een hindoestaans woord). Best even wennen maar het klinkt best grappig toch, didi Annemiek;) Ik zit gelukkig wel samen met Wieke in 1 lokaal, zij heeft groep 4. Het lokaal is wel klein maar er is best wat leuks van te maken. We willen het een keer goed uitzoeken en opruimen en aanvullen want alles wat er ligt is oud, kapot en vies.

Verder willen we met de stagiaires een keer alle kinderen ontluizen want ze hebben bijna allemaal luis. Elke keer als ik en Wieke van stage afkomen en we voelen wat kriebelen gaan we elkaar meteen onderzoeken haha. Ik hoop niet dat ik luis krijg. Ook gaan we weekenddiensten draaien omdat er in het weekend helemaal niemand is. Buiten de weesmoeders dan. Er gebeuren schijnbaar veel vervelende dingen in het weekend dus door omste beurt er te zijn willen we dat voorkomen. Ook kunnen we dan meteen iets leuks met de kinderen doen zodat ze zich vermaken.

De meeste kinderen zijn echt lief. Ze schreeuwen om een beetje aandacht en vinden het alleen al geweldig als je ze een aai over de bol geeft (moet ik eigenlijk afleren want ze hebben luizen;) ) ook de oudere kinderen vinden het super als je zegt dat ze er leuk uit zien. Sommige meisjes zitten er al 15 jaar. Lijkt me echt verschrikkelijk. Vooral omdat het zo streng is. Ze moeten zich aan allerlei regels houden en vrije tijd zit er niet in. Ook moeten de kinderen veel zelf doen. Wassen, dweilen, schrobben, vegen, opruimen etc. alle taken doen de kinderen zelf. En ik vind het al vervelend om de afwas in de afwasmachine te zetten;)

Op donderdag is Wieke vrij. Dat betekend dat ik 2 groepen moet begeleiden. Dat was wel ff heavy. De meeste kinderen willen je toch uitproberen en het is gewoon te veel om overal op te letten. Er zaten dus ook regelmatig kinderen op de gang haha ja je moet wat. Ik was blij dat de 2 uur om waren.

Verder proberen we tussendoor wat spelletjes met de kinderen te doen of wat persoonlijke aandacht te geven. Ik kan er nog veel meer over vertellen maar dan word het wel heel lang.

Kus Kus Annemiek

  • 17 Februari 2007 - 19:43

    Nanda S:

    Nou Annemiek dat is aanpakken daar. En dat in de warmte of is dat al heel gewoon voor jullie?Hou het hoofd koel en heel veel succes!!!!!Groet Nan.

  • 18 Februari 2007 - 11:39

    Tante Jo:

    Hoi Annemiek ik heb je verslagen gelezen nou het is best pittig maar dat is wel aan jou besteed wij hebben ook de foto gehad van je moeder met ad erop nou de groetjes van ons allemaal

  • 18 Februari 2007 - 19:44

    Pa:

    Da's wél heftig!
    Leuke foto's hoor!
    Je moet maar denken, die kinderen hébben geen keuze..
    Groetjes en dikke X

  • 19 Februari 2007 - 16:50

    Annick:

    Ja didi Annemiek, dat uitproberen is universeel hoor! Op mijn stage kunnen ze d'r ook wat van :D Jouw stage klinkt ook leuk! Heel veel succes en ik lees je snel!

  • 20 Februari 2007 - 11:52

    Jeannet& Gordon:

    Hoi annemiek
    Hoe is het ermee? zo te horen gaat het best goed.
    Met ons gaat ook alles goed. We hebben nog steeds geen internet( hopelijk deze week). We zijn nu even bij Daphne en de kids, dus ik dacht laat ik even een berichtje schrijven. We hebben nu allebei lekker vakantie en donderdag komt Eline 2 nachtjes slapen. Gezellig dus. Ik weet niet of dat je mijn post al hebt gekregen, misschien over een weekje ofzo!? Ik hoop dat we snel kunnen mailen, zodra we het emailadres hebben stuur ik het naar je toe. We wensen je nog veel plezier en succes. XXX Jeannet & Gordon

  • 20 Februari 2007 - 14:01

    De Reiziger:

    sterkte...

  • 20 Februari 2007 - 21:13

    Bep En Herman:

    Hoi Annemiek
    Hier een paar berichtjes uit Prinsenbeek Ik ben net naar de lampionnen optocht geweest het was weer fantastis zo veel kinderen dat er aan mee deden .Het vuurwerk was ook heel mooi.Maarja het is hier ook op dit moment 10gr dus niet koud.Ik heb gelezen dat je al een drukke week hebt gehad,maar ook wel heel leuk. Maurice is nog aan het carnavallen,maar ja nog een paar uurtjes en het is weer voorbij .Heel veel groeten van ons en we zien je bij ons op de kast staan dus je bent dicht bij ons.DAAAAAG ANNEMIEK

  • 22 Februari 2007 - 12:29

    Chantal:

    Ey nichtje, het is wel ff wennen denk, maar zeker iets voor jou ;)
    je krijgt de groetjes van mn pa, ma en mn zusje.
    we hopen snel eens foto's te zien ;)
    nou nichtje, veel plezier nog !!
    en tot snel weer
    Groetjes en veel Liefs
    Chantal xXxXxXx
Annemiek

Actief sinds 10 Okt. 2006
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 146437

Voorgaande reizen:

08 April 2014 - 08 Oktober 2014

Als reisleidster in Marokko

14 Januari 2014 - 12 Februari 2014

Backpacken door Mexico

06 November 2013 - 15 December 2013

Rondreis Nepal

18 April 2013 - 08 Oktober 2013

Als reisleidster in Rhodos

03 April 2012 - 10 Oktober 2012

Als reisleidster in Portugal

23 Oktober 2012 - 04 Maart 2012

Als reisleidster in Egypte

20 Januari 2011 - 15 Mei 2011

Vrijwilligerswerk in Nepal

02 December 2008 - 25 April 2009

Vrijwilligerswerk in Ghana

04 Februari 2007 - 02 Juli 2007

Stage in Suriname

Landen bezocht: