Festas de Lisboa - Reisverslag uit Cascais, Portugal van Annemiek Janssen ✝ In Memoriam - WaarBenJij.nu Festas de Lisboa - Reisverslag uit Cascais, Portugal van Annemiek Janssen ✝ In Memoriam - WaarBenJij.nu

Festas de Lisboa

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

21 Juni 2012 | Portugal, Cascais

Ola!

De maand juni staat in het teken van vrije dagen, feesten en evenementen. In en rondom Lissabon zijn veel muziekfestivals, heiligen worden geëerd en je kunt picknicken midden in het centrum.
Het begon natuurlijk met het EK! Gewapend in mijn oranje shirtje ging ik vol goede moed mijn elftal aanmoedigen. Vele Nederlanders met mij, dus het was gezellig! Bitterballen en frikandellen gingen rond en ik kon ineens iedereen verstaan. Helaas niet hard genoeg kunnen juichen want het was nogal een saaie wedstrijd. Maar ach Portugal verloor ook, dus we stonden quit. Maar toen ik bij wedstrijd 2 weer fanatiek oranje zat toe te juichen, werden we lichtelijk uitgelachen door de Portugezen die er al lang niet meer in geloofden.
Dus bij de 3de wedstrijd overwoog ik toch even om maar gewoon voor Portugal te zijn. Want het is zo leuk om te winnen! Maar aangezien ik begreep dat ik dan niet meer thuis hoef te komen, heb ik toch maar een oranje shirt aan getrokken;)
De hoeveelheid Nederlanders die ons elftal aan kwam moedigen was ondertussen flink gedaald, wat jammer was, maar de mix Portugezen en Hollanders was eigenlijk ook wel heel leuk. Wij begonnen met juichen, maar wie het laatst lacht.... Dus het werd even goed duidelijk gemaakt dat wij met al onze oranje toeters en bellen, gewoon verloren hadden. Portugal viert feest, de Hollanders dropen af.

Ondertussen werd ik gebeld dat ik weer tante was geworden! Dus wat kon mij die wedstrijd nog schelen, ik heb er een nieuw nichtje bij! Mijn zus heeft een prachtig minimensje op de wereld gezet, genaamd Saar. Vanuit Portugal ben ik dus een hele trotse tante, maar ik besefte ook weer even dat ik hier zit en mijn familie in Nederland. Want ahh dan mis je iedereen toch weer even, en wat had ik graag even terug gekomen. Mijn zussen bevallen bij bosjes als ik in het buitenland zit, maar het went nooit om het niet te kunnen delen met mijn familie.  Maar goed, dat hoort erbij zeggen we dan maar...

In Portugal leven veel Christenen, dus de feesten van de heiligen ontbreken dan ook niet. Sant Antoinus, werd dan ook uitgebreid 'gevierd'. Niemand kon me precies uitleggen wat we dan precies vieren, maar dat het groot feest was, was al snel duidelijk. Dus hup Lissabon in en mee doen met de Portugezen. Traditiegetrouw eet je dan de gegrilde sardientjes, drink je bier en sangria en dans je midden op straat. Ook nog een gekke pruik erbij, het leek wel carnaval. Geweldig:)
Een beetje jammer was dat de treinen staakten en de laatste trein dus om 10 uur terug ging. En hoewel we dat wisten, was het toch 'ineens' net over 10en, dus ach dan kunnen we net zo goed nog even blijven toch? ;) Leek me een geweldig plan, al dacht ik daar de volgende morgen anders over aangezien ik helaas geen vrije dag had zoals alle Portugezen. Uiteindelijk wat vriendelijke Portugezen gevonden die ons wel even in Cascais wilden droppen. Waardoor ik nog in ieder geval voor zonsopgang mijn bed in rolde.

In Cascais stond half juni het Harley Davidson event centraal. Heel de stad werd versierd, podia werden neergezet en het centrum werd overgenomen door motorrijders. De Harley dag in Breda is er niets bij. Vanuit heel de wereld kwamen ze hier heen en krioelden ze in elk hotel, restaurant en terrasje. Maar hoewel ik niets met motors hebt, moet ik zeggen, het was heel gemoedelijk en ze waren allemaal heel vriendelijk. Toch was ik blij dat ze na een dag of 5 weer op hun motortjes de stad uitreden:) De meeste gasten ook, dus dat scheelt weer wat geklaag aanhoren;)
Af en toe worden er ook traditionele dansen opgevoerd, met bijbehorende zang. Nu vind ik dat iedereen vooral moet doen wat tie leuk vindt om te doen, maar er zijn misschien toch wel wat grenzen. Deze lieve vrouw deed hard haar best om de dans van de juiste zang te voorzien, maar het was niet om aan te horen! Het ene liedje nog erger dan het andere en dat alle mensen met hun handen voor hun oren zaten maakte blijkbaar niets uit want ze zong vrolijk door:)

Nu is het leven van een reisleider echt niet alleen feest, dus tussendoor ben ik hard aan het werk om het iedereen zo goed mogelijk naar hun zin te laten hebben. Ik heb weer wat excursies mee gedaan en ben weer even als een echte toerist Lissabon ingeweest, om zelf te ervaren wat ik verkoop.
Verder veel op de luchthaven waar ik alle verregende Nederlanders verwelkom. Soms is het nog wat bewolkt, dus kijken ze treurend naar mij en vragen of er toch wel zon is hier. Maar de oplettende gast merkte op dat je gewoon even naar mijn gezicht moet kijken, en dan zie je dat mijn neus al heel veel zon gezien heeft! "en bedankt!"

Liefs

• 21 Juni 2012 - 08:50

Linda:

Geweldig verhaal weer Miekie!!!

• 21 Juni 2012 - 09:05

Floor:

Mooi verhaal weer meid!! En natuurlijk ook zo nog eens gefeliciteerd met je lieve nieuwe nichtje! Dat maakte het verlies van Nl idd niet belangrijk meer, gaaf hoor. Je zal wel steeds harder moeten werken nu met die vakantiedruktes die steeds meer zullen worden. Ik heb er groot respect voor want volgens mij maak je hartstikke lange dagen. Logisch dat je af en toe "moet" duiken om aan het drukke leven op het droge te ontkomen ;) hihi.. ik zeg: zodra wij weer samen ergens zijn waar we kunnen duiken gaan we samen! Onze volgende meeting is dan onderwater, goed? Kletsen we dan bij ;)

Liefs xx

• 21 Juni 2012 - 09:19

Susanne:

He Annemiek!
    Weer leuk om je verhaal te lezen. Zou inderdaad bijna even denken dat je alleen maar aan het feesten bent daar in het zonnetje.. ;) Super leuk hoor! En met een beetje geluk voor jou kan je straks nog meer feesten als Portugal nog wat wedstrijden gaat winnen!
    Veel plezier nog en natuurlijk succes met werken! Xx

• 21 Juni 2012 - 10:15

Annick:

Hey Miek! Leuk dat je zoveel leuke evenementen hebt in Lissabon. Vooral dat Portugese carnaval klinkt leuk ;) Gefeliciteerd met je nieuwe nichtje! Ik zag het op facebook. Je kunt idd weer een trotse tante zijn! Succes met werken! Maar zo te lezen wissel je het regelmatig af met andere leuke dingen! Have fun!!

Xx

• 21 Juni 2012 - 21:46

Carmenza:

Dat was weer een leuk verhaaltje voor het slapen gaan miek!!
    Gefeliciteerd tante Aaaaannemiek (zoals Eline dat altijd zo mooie zei, haha)
    Dikke kus!

• 24 Juni 2012 - 09:32

Karina:

Gezellig om te lezen, al die feesten en natuurlijk ook wel je werk. Maar volgens mij geniet je daar wel xxx

• 02 Juli 2012 - 16:20

Hanneke:

Volgens mij hadk een verhaaltje gemist :( dus ook nog even gelezen. Had je natuurlijk al gefeliciteerd met je nieuwe nichtje, maar bij deze nogmaals gefeliciteerd! Jammer dat je die dingen moet missen, maar gelukkig zijn er foto's en Skype :) Het EK lijkt me ook een hele belevenis in een ander land, helaas zijn geen van beide de winnaar geworden. Niet te hard feesten hé ;) Xxxjes
Annemiek

Actief sinds 10 Okt. 2006