Bang voor een blanke - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Annemiek Janssen ✝ In Memoriam - WaarBenJij.nu Bang voor een blanke - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Annemiek Janssen ✝ In Memoriam - WaarBenJij.nu

Bang voor een blanke

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

24 Februari 2009 | Ghana, Tamale

Hallo allemaal!

Hier weer een update uit het nog altijd erg warme Tamale. Je zou denken dat je na verloop van tijd aan de warmte gaat wennen... nou mooi niet dus. Ik zweet nog altijd even veel en mijn hoofd ziet eruit als een tomaat als ik even gefietst hebt... En aangezien we ook weken geen stromend water hebben gehad was afkoelen onder de koude douche geen optie. Maar goed... alles beter dan die kou in NL;)

Voordat ik naar Ghana ging moesten veel mensen lachen bij het idee dat er ook veel gezellige huisiertjes aanwezig zijn in een land als Ghana. Zoals de meeste wel weten zijn spinnen en kakkerlakken niet mijn favoriete diersoort. Zodra deze beesten in de buurt van mij komen zorg ik dat ik heel snel weg ben en een stoer persoon deze gezellige huisdiertjes kon verwijderen. Toch heb ik hier een nieuwe vijand gevonden. rode mieren! Het is al regelmatig voorgekomen dat hele hordes mieren mijn voedselvoorraadje op zaten te peuzelen. En toen ik vanacht een mierennest in mijn matras ondekte was het helemaal feest. Ik zit nu dus onder de rode bultjes en heb de hele nacht een gevecht met de mieren gehouden;) Lang leve Ghana:D

Ik ben ondertussen begonnen op het schooltje. Het is echt heel erg leuk. leuke sfeer, leuke leraren en ze waarderen mijn komst heel erg. "God bless you" krijg ik dan ook regelmatig te horen. (dus met mij kan niets meer gebeuren;)) De kinderen vinden mijn blonde haren en blanke huid reuze interessant. ze willen me allemaal voelen, aaien en zo dicht mogelijk bij me in de buurt zitten. Toch zijn er ook een aantal jongere kinderen die mij doodeng vinden. zodra ik enigzins in de buurt komt beginnen ze te krijsen en rennen ze heel hard weg. Dit hebben trouwens meer kinderen in Ghana. Tot grote hilariteit van de volwassenen die dan juist die kinderen bij mij op schoot planten of mij laten aanraken. Erg vreemd...

Op het schooltje geef ik bijles aan kinderen uit verschillende klassen. de lessen bestaan uit engels en/of rekenen en die geef ik 1 op 1. bij sommige kinderen is het hard nodig. het alfabet wordt er hier bijvoorbeeld goed ingestampt maar als je dan vraagt om een simpel drieletterwoordje te lezen is dat echt niet te doen voor sommige kinderen. Terwijl ze toch wel de leeftijd hebben om ondertussen al boeken te kunnen lezen. de bijles kunnen ze dus goed gebruiken. daarnaast is het voor die kinderen ook even een verademing. Normaal worden kinderen namelijk geslagen als ze een fout antwoord geeft. als je dan al een zwakke leerling bent krijg je dus heel veel stokslagen en wordt je keer op keer gestraft voor het feit dat je iets moeilijk vind. Ik sla ze natuurlijk niet maar probeer ze ook wat meer zelfvertrouwen te geven door ze ook dingen te laten doen die ze wel goed kunnen.
Daarnaast geef ik de kleuters in groepjes bijles samen met een andere vrijwilligers. samen leren we ze schrijven, de kleuren, de vormen, oefenen we de motoriek en sociale vaardigheden. De kinderen vinden het onwijs leuk om met ons mee te mogen dus dat alleen al is al leuk om te zien.

Sinds ik een nieuwe vrijwilliger in mijn gastgezin heb is het eten aanzienlijk verbetert... ik heb zelfs een keer bonen gegeten en laatst vond ik een paar stukjes paprika in mijn rijst... joehoe:D Nog even en het wordt nog gezond ook;)

xxx Annemiek

  • 24 Februari 2009 - 15:21

    Bram:

    AAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHH

  • 24 Februari 2009 - 15:22

    Janneke:

    Ja, waar een nieuwe vrijwilliger al niet goed voor is haha ;)!!!

    Groetjes Janneke

  • 24 Februari 2009 - 15:26

    Annick:

    Hey Miek! Wat vies die rode mieren!!! Dat zal vast niet fijn geweest zijn om te ontdekken in je bed! Op het schooltje heb je denk heel veel aan je stage van vorig jaar, kleuren, vormen, tellen :D Klinkt leuk hoor, weer heel wat anders als hiervoor. Veel succes! Groetjes Annick

  • 24 Februari 2009 - 15:27

    Wieke:

    wat een weerstand zal je nu opbouwen met die groente Miek.

    mierenbeten kunnen ook best pijnlijk zijn trouwens, als je niet alleen uitslag hebt maar ook elk bultje voelt, is dat echt niet fijn.

    het bijles geven lijkt me erg leuk. gelukkig is de sfeer hier goed.
    wat hebben ze wel en niet? of misschien hebben ze wel helemaal niets aan materialen..?
    Ben je van plan om dingen te kopen voor ze?

    als je mij bijles wilt geven in statistiek, reserveer ik je graag voor over een tijdje ;)

    x Wiek

  • 24 Februari 2009 - 16:18

    Linda:

    Misschien vond Leila mij wel gewoon niet aardig :(

    Haha, maar wel leuk dat het schooltje zo leuk is! Ben jaloers op je :D

    Pfff die rode mieren moeten jou wel hebben zeg! Wat een drama's, Annemiek en kleine dieren :P. hopelijk kan je Janneke ook uit bed bellen voor een spin op je klamboe hahaha. Nee hoor, graag gedaan ;)

    Veel plezier!
    xxx

  • 25 Februari 2009 - 10:15

    Stephanie:

    Goed bezig daar Miek!
    Leuk dat t goed bevalt op het schooltje! :)
    Grappig dat sommige kinderen je interessant vinden en andere je juist weer eng vinden. Daar kan je vast veel om lachen! :D

    Veel plezier en succes met de rode mieren! (bah!) Oow, en geniet van het verbeterde eten hè! Je weet maar nooit hoelang het duurt!

    Liefs, xxx Steef

  • 25 Februari 2009 - 18:05

    Maurice:

    He sister in law,

    Tja lijkt me erg vervelend dat slaan. Ik zou er zelf niet tegen kunnen denk ik, en de neiging hebben om zo iemand zelf een dreun te verkopen. Knap hoe jij er mee omgaat, ben trots op je.

    Groeten Maurice

  • 26 Februari 2009 - 20:16

    Flo:

    Hey meid, goed om te horen dat je op t schooltje zo gewenst bent en de sfeer beter is! Beetje jammer van die rooie mieren.. auw! Je doet het vast hartstikke goed want n eigen klasje, groepje draaien in het buitenland heb je al eerder gedaan :) Gaaf dat je zo een bijdrage kan leveren.

    Hier mis je idd saai weer.. ben toe aan de zomer, zat om truien en sjaals aan te doen. Dus geniet daar maar lekker van het warme weer, ik zou zo willen ruilen :)

    Dikke kus,
    flo

  • 27 Februari 2009 - 18:04

    Pa:

    Hoi Kanjer,

    Getsie, rode mieren in je bed...Is je horloge nog heel???
    fijn om te horen dat je nu op een plek bent waar jouw aanwezigheid en werk wél worden gewaardeerd!
    Het aftellen is nu ook hier begonnen...

    XXXX Pa.

  • 01 Maart 2009 - 08:12

    Carmenza:

    Blafano! Gedverderrie, rode mieren...dan ga ik toch voor de spinnen! Die kunnen tenminste niet zo gemeen bijten! Ik mis je meid, het aftellen is nu, net als wat je pa zegt, begonnen hoor! Fijn te horen dat je het leuk hebt op het schooltje, en denk dat die kinders de individuele aandacht van zo'n vlotte meid als jou ook wel waarderen!
    Ik zeg: Genieten miek!!! maar dat doe je zeker! Ik kijk uit naar je volgende verhaal!
Annemiek

Actief sinds 10 Okt. 2006
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 146437

Voorgaande reizen:

08 April 2014 - 08 Oktober 2014

Als reisleidster in Marokko

14 Januari 2014 - 12 Februari 2014

Backpacken door Mexico

06 November 2013 - 15 December 2013

Rondreis Nepal

18 April 2013 - 08 Oktober 2013

Als reisleidster in Rhodos

03 April 2012 - 10 Oktober 2012

Als reisleidster in Portugal

23 Oktober 2012 - 04 Maart 2012

Als reisleidster in Egypte

20 Januari 2011 - 15 Mei 2011

Vrijwilligerswerk in Nepal

02 December 2008 - 25 April 2009

Vrijwilligerswerk in Ghana

04 Februari 2007 - 02 Juli 2007

Stage in Suriname

Landen bezocht: