De kerstgedachte - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Annemiek Janssen ✝ In Memoriam - WaarBenJij.nu De kerstgedachte - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Annemiek Janssen ✝ In Memoriam - WaarBenJij.nu

De kerstgedachte

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

27 December 2008 | Ghana, Tamale

Hallo Allemaal!

Ik hoop dat jullie allemaal fijne kerstdagen hebben gehad met veel lekker eten en gezelligheid!
23 december hadden wij een kerstdiner met een groep vrijwilligers en wat mensen van de organisatie. Iedereen had iets te eten gemaakt en sommige hadden zelfs voor kerstversiering gezorgd. Het was echt een gezellige avond met best lekker eten. Waarschijnlijk niet zo lekker als dat jullie hebben gegeten maar ik was erg blij met de pastasalade, een soepje, brood en last but not least een chocoladefondue! Een vader van iemand was overgekomen vanuit Nederland en die had gewoon echte verkade chocolade bij:) wij die gesmolten in een pannetje op een kolenpotje met wat fruit erbij.... echt heerlijk!!:)
Hoewel kerst in de warmte je niet echt een kerstgevoel geeft was de kerstgedachte wel duidelijk aanwezig. Juist met kerst staan veel mensen stil bij het feit dat de kindertjes in Afrika honger lijden en al het eten wat over is van kerst zo goed kunnen gebruiken. Nou dit jaar heb ik mijn overgebleven eten letterlijk aan de hongerige kindjes in Afrika gegeven:) Om ons heen verzamelden langzaam wat kinderen toen we aan het eten waren... dus toen we klaar waren hebben we ze ons overige eten gegeven... lekker dat ze het vonden! Alles was tot op de bodem leeg. Als dat geen kerst is;)

Woensdag waren we beiden voor de verandering weer eens ziek. Omdat Linda wel erg veel last van haar buik had ging ze zich laten testen op buiktyfus... en jahoor, het was positief. Gelukkig in een vroeg stadium dus nu met medicijnen gaat het weer stukke beter met haar!:)

Op kerstavond eet ik normaal thuis altijd gezellig met het hele gezin. Ik hoopte stiekem dat ik in het gastgezin ook heel lekker eten kreeg maar helaas... Dus 's avonds zat ik ernstig honger te lijden op mijn kamertje en toen wilde ik wel heel even thuis zijn... gezellig bij mijn familie met heel veel lekker eten. Gelukkig duurde dat maar 1 avondje en is mijn heimwee nu weer goed weggestopt!

Met kerst hadden Linda en ik onszelf wel een beetje verwend... dat mag tenslotte met kerst natuurlijk. Dus een gekookt eitje op brood, knakworstjes en smeerkaas met echte komkommer... heerlijk:)bijna een echt kerstontbijtje! en 's middags zijn we een taartje gaan eten bij een luxe eettentje.

2de kerstdag zijn we gaan schilderen. andere vrijwilligers hebben een schooltje gebouwd omdat die kinderen eerst leskregen onder alleen een dakje. Dat schooltje moest nog geverfd worden dus wij hebben aangeboden mee te helpen. Lekker in de hitte geverfd... maar het resultaat mag er wezen! En echt superfijn voor al die kinderen dat ze straks niet meer in de zon hoeven te zitten en de lessen kunnen volgen zonder dat er elke keer een windvlaag vol met zand over hun heen raast. Daar wil ik best even voor in de zon staan!
Omdat het nog steeds kerst was, hadden we besloten uit eten te gaan. we hadden wat eettentjes gezocht en uiteindelijk gekozen voor een eettentje wat omschreven staat als weinig sfeervol maar lekker en veilig eten. Nou als het eten goed is, denken we die sfeer er wel bij. Dus wij daar naar binnen (en ja het was echt heel onsfeervol) en gevraagd om de kaart. we waren de enige die binnen zaten (is meestal al niet goed) Maar de kaart zag er veelbelovend uit. Een erge chagerijnige serveerster vroeg wat we wilde drinken. de verse fruitdrankjes op de kaart hadden ze niet... andere sapjes ook niet, fanta en sprite ook niet. eigenlijk alleen cola... zelfs geen water. Aangezien je mij niet aan de cola krijgt besloot ik dus maar geen drinken te bestellen over te gaan op het eten. Maar ook dat was een probleem. De lekker burgers, kip in curry saus of fried chicken waren er niet... nee ze hadden wel rijst. dat was ook het enige. :( Omdat wij weigerden om met kerst nog meer rijst te eten zijn we maar snel weggegaan en hebben ergens anders een heerlijke cheeseburger met friet op... merry christmas:)

De helft van ons gastgezin is ook katholiek. Dus zij zouden ook uitgebreid kerst vieren. De avond voor kerst kwamen ze al naar ons toe. "Morgen is het kerst, wat voor cadeau ga je mij dan geven?" uhmm pardon? " ja, dat hoort"
De mensen hier in Ghana schromen zich niet om van alles aan je te vragen. Of eigenlijk te eisen dat jij iets aan hun geeft. de hele dag door hoor ik kinderen roepen: " give me water, give me cookies, give me your bike, give me your phone, give me money, give me your photocamera (helaas, ik had m graag gegeven als die al niet gejat was;)) Ik vind het erg brutaal maar ach het zijn kinderen en wie het niet probeert krijgt natuurlijk nooit wat. Waar ik me wel aan stoor is dat volwassenen het ook doen. Toen ik wat ingredienten voor ons kerstdiner ging kopen kwam er een vrouw naast me staan. " ga je zout kopen??" ja, zei ik. " Koop ook wat voor mij!" Uhm nee ik ga geen zout voor jou kopen. " oh, koop dan maar koekjes voor mij, ik vind koekjes lekker." Ja, ik vind koekjes ook lekker mevrouw, maar vandaag koop ik geen koekjes voor jou... bye bye have a nice day! En dan maar hopen dat ze niet achter je aanloopt. Het mag dan wel kerst zijn... ik kan niet voor heel Tamale cadeautjes kopen! En vooral niet als ze er om vragen.

Morgen is het weer electionday. De vorige verkiezingen moeten overnieuw omdat 2 partijen te dicht bij elkaar geeindigd waren. Dus is het de bedoeling dat we weer een beetje binnen blijven. Morgenochtend gaan we nog wel werken maar 's middags wordt het een dagje thuis zitten denk. Ook op de dag van de uitslag is het verstandig om niet naar de stad te gaan. We zullen zien hoe het loopt!
Met oud en nieuw gaan we eerst uit eten en daarna met een aantal vrijwilligers wat hapjes maken, drankjes drinken en spelletjes doen en daarna het nieuwe jaar in luiden! Ik ben benieuwd of ze hier ook veel vuurwerk kennen. Het lijkt me een luxeartikel wat niet veel mensen kunnen betalen maar ik sta nergens van te kijken.
2 Januari gaan we met z'n 7en naar een Safaripark... eindelijk olifanten bekijken!:) Schijnt erg mooi te zijn daar dus ik heb er zin in!

Zo, jullie zijn nu weer een beetje op de hoogte van mijn leventje in Ghana. Veel plezier met oud en nieuw en alvast een happy newyear!!!

Liefs Annemiek

  • 27 December 2008 - 11:27

    Annelot:

    Heey Miek!!
    Gelukkig heb je toch beetje kerst kunnen vieren :)
    Heb je nu nog cadeautjes gekocht ;)
    Goed dat je je zo vermaakt!
    Veel plezier nog!!
    Kus Lot.

  • 27 December 2008 - 12:11

    Carmenza:

    Hé meis, zo te horen heb je toch wel een fijne kerst gehad! En oud & Nieuw met alle vrijwilligers wordt vast ook dikke pret! Hoop dat mijn brieven ondertussen al aangekomen zijn, want de 3e gaat ook alweer richting Tamale komen! ;) Ik heb veel aan je gedacht met de kerst, en ben blij te horen dat je het leuk hebt gehad! Tot schrijvens, dikke kus Menza

  • 27 December 2008 - 12:34

    Wieke:

    Lieve Miek,

    elke keer dat ik aan mijn bureau zit, denk ik aan je hoor, want in mijn muismat zit een foto van ons :).
    en ook toen ik de afgelopen dagen aan de chocola zat, dacht ik aan jou, maar jij kon met de chocofondue gelukkig ook enigszins aan je trekken komen.
    M&M's al ontdekt??

    Interessant en leuk stukje om te lezen over de bevolking die alles zomaar aan je vraagt. Het verbaast me niet trouwens.

    Tot snel spreeks

  • 27 December 2008 - 12:45

    Chantal:

    Lieve Miekkiej,

    wat leuk dat je toch nog een fijne kerst heb gehad !! ik heb toch wel aan je gedacht hoor !! hoe je het daar zou hebben enzo.
    ik weet niet of de kerstkaart van ons al is aangekomen, maar had er ook een kleine brief in gedaan. dacht vind ze wel leuk !!
    nou meis als ik je niet meer spreek alvast een gelukkig nieuwjaar !!

    veel plezier met de dingen die je nog ga doen aankomende week !!

    Kuss Chantal

  • 27 December 2008 - 14:08

    Jeannet:

    Hoi Annemiek,

    Nou, we hebben je ook wel gemist hoor, op kerstavond. Heb je de foto per mail al ontvangen van ma?
    Nog veel plezier daar!!!

    xxxxx

  • 27 December 2008 - 17:28

    Christiaan:

    Heeey!

    Ben blij dat je het naar je zin heb gehad daar in Tamale met de kerst. 2009 begint in ieder geval goed voor je met olifanten ;) heel veel plezier en succes de komende tijd!!

    Xx

  • 28 December 2008 - 11:59

    Hanneke:

    Heej Miek!

    Nou zo te lezen heb jij toch een leuke bijzondere kerst gehad! En wat je gegeten hebt klinkt heus niet zo slecht! een cheeseburger is ten slotte een heel goed kerstdiner :P
    Interresant over de mensen wat je verteld. Echt brutaal idd, maar ze zien jou natuurlijk als iemand met geld. Maar het lijkt me in het begin wel lastig hoe je er mee om moet gaan. Jij ook alvast veel plezier met oud & nieuw. En doe je de olifanten de groeten ;)

    xxxjes Hanneke!!

  • 28 December 2008 - 13:06

    Evie:

    nou nou het is toch echt wel wat heftiger dan in suriname he?!?! dat vragen om eten, buiktyfus en weinig lekker eten.... hadden we in suriname gewoon luxe! ik wens je een heel gelukkig nieuwjaar. groetjes evie

  • 28 December 2008 - 18:21

    Annick:

    Hey Miek! Lijkt me een hele ervaring om letterlijk je eten aan de arme kindjes in Ghana te geven... krijg je volgens mij wel een goed gevoel bij! Wat een brutale mensen zeg als ik dat zo lees, die kinderen hebben het duidelijk van geen vreemde!:) Ik wens jou ook een hele fijne jaarwisseling en een gezond en gelukkig 2009! Kus Annick

  • 30 December 2008 - 18:58

    Maurice:

    Ik lees in het nieuws dat de uitslag van de verkiezingen tot Vrijdag is uitgesteld. Hopen dat je daar geen last van hebt.

    fijne jaarwisseling daar !!

  • 30 December 2008 - 22:02

    Tim:

    Heej,

    Je hebt al behoorlijk wat berichten geplaatst joh! aangezien ik één keer in de drie weken mijn mailbox bezoek, moest ik vier berichten doorspitten! ;) maar zo te lezen gaat alles zoals verwacht, veel succes daar nog en stuur even wat postgegevens op dan kan ik ook iets opsturen.

    xxx

  • 31 December 2008 - 15:16

    Carmenza:

    PROOST OP HET NIEUWE JAAR!!! Hier lijkt het alweer oorlog, uitslapen zat er niet bij vandaag met al dat vuurwerk wat door de straat rammelt!
    IK DENK AAN JE!!!!
    xxxxx

  • 01 Januari 2009 - 18:50

    Ome Ad Tante Jo:

    Hoi Annemiek
    Een heel gelukkig nieuwjaar
Annemiek

Actief sinds 10 Okt. 2006
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 146437

Voorgaande reizen:

08 April 2014 - 08 Oktober 2014

Als reisleidster in Marokko

14 Januari 2014 - 12 Februari 2014

Backpacken door Mexico

06 November 2013 - 15 December 2013

Rondreis Nepal

18 April 2013 - 08 Oktober 2013

Als reisleidster in Rhodos

03 April 2012 - 10 Oktober 2012

Als reisleidster in Portugal

23 Oktober 2012 - 04 Maart 2012

Als reisleidster in Egypte

20 Januari 2011 - 15 Mei 2011

Vrijwilligerswerk in Nepal

02 December 2008 - 25 April 2009

Vrijwilligerswerk in Ghana

04 Februari 2007 - 02 Juli 2007

Stage in Suriname

Landen bezocht: